• Ødelagte hus etter sprengbomben på Dahle i Bremsnes ved Kristiansund, 28. april 1940. I forgrunnen, til høyre, skimter en tomten og området hvor 4 mennesker ble drept. De drepte var Peder Gaupset, Kristian Gundersen, moren i Ohrvikhuset Olga Ohrvik og sønnen Asbjørn Ohrvik. Det ødelagte huset til venstre tilhørte familien Arne Djupvik. Til høyre for Djupviks hus ses huset til familien Otto Knudsen og deretter huset til familien Liabø. Til høyre ses litt av det ødelagte huset til familien Peder Moen, som lå på hjørnet mellom Daleveien og veien opp til Persløkka. Helt til høyre ses litt av Hollekimhuset. Daleveien går på høyresiden av, og langs, Djupviks og Brendskags hus. På veien opp til Persløkka er det satt opp en minnetavle med navn på drepte etter bombingen. Bildet er tatt fra Melvin Ingebrigtsens hus og er fra1940. (P A Storvik) -  bombinga på Dale - britisk feil - under 2. verdenskrig.  Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Ødelagte hus etter sprengbomben på Dahle i Bremsnes ved Kristiansund, 28. april 1940. I forgrunnen, til høyre, skimter en tomten og området hvor 4 mennesker ble drept. De drepte va...