• Bildet viser D/S”Utvær” på patentslippvogna ved Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund, klinkbygd i stål 1918, den største slippen mellom Bergen og Trondheim, for forlengelse i 1929.
D/S”Utvær” var bygget i 1914 ved Kristiansand Mek. Verksted for rederiet D/S Utværs Rederi A/S, Skjerva i Ålesund og hadde følgende hoveddimensjoner: L 105,4 fot x B 20,3 fot x D 10,3 fot og fiskeriregistrert med M-164-A.
Den ble overtatt av Ole Solbjørg, Ålesund i 1928 og beholdt samme skipsnavn.
Ole Solbjørg fikk den forlenget i 1929 ved Storviks Mek. Verksted og etter forlengelsen hadde skipet følgende hoveddimensjoner: L 117,4 fot x B 20,3 fot x D 10,3 fot og 187 BRT.
Til høyre ses litt av snekkerverkstedbygningen med slippspillet.
Personene på bildet er ukjente.
Bildet er fra 1929.  Info: Peter Storvik ---
Fartøy på slipp, trolig ved Storviks mekaniske verksted på Dale, Nordlandet i Kristiansund.
Datering og fotograf er heller ikke kjent. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet viser D/S”Utvær” på patentslippvogna ved Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund, klinkbygd i stål 1918, den største slippen mellom Bergen og Trondheim, for forleng...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits