• "Hegerberget"; et lite våningshus beliggende i Freiveien 26. Huset ble revet ca. 1968 av Kristiansund kommune.
Fra Nordmøre museums fotosamlinger.

Tileggsinfo fra Birgit Hoem: "Rundt 1837 flyttet min tippoldefar Knut Olsen Garberg fra Meldal til Kr.sund. 1. juli 1847 kjøper han Hegerberget (matr. 195) av fisker Rasmus Hegerberg. Det ble oppført rundt 1770 og lå under Fosna gård. Knut bygget på huset pg flyttet hit med familien. Eiendommen besto av fem bygninger, jfr. E. Pettersen kart over byen fra 1854. I FT 1865 er han oppført som Knud Olsen Hægerberg. Datteren, min oldemor Marie Emilie Knudsdatter Garberg giftet seg først med styrmann Bernhard Fostervold. De bodde i huset i 1860-årene. Fostervold omkom i forlis. Enken giftet seg 1868 med Johan Martin Brechan. De nygifte bodde en tid i huset. Enken etter Knut Garberg, min tippoldemor Marit Olsdatter Bogevold bodde i 2. etasje, var huseierske og drev med 'bondelogi'. Her var det overnatting for sjøfolk og andre samt skjenkestue."
    Photo: Nordmørsmusea

"Hegerberget"; et lite våningshus beliggende i Freiveien 26. Huset ble revet ca. 1968 av Kristiansund kommune. Fra Nordmøre museums fotosamlinger. Tileggsinfo fra Birgit Hoem: "Ru...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits