• Brodtkorbgården, Fosnagata 25, matrikkel 11, 1912.
På bildet til høyre sees det tidligere fjøset.
Henning Christie: ”de store butiksvinduer og de to butiksdører er satt inn i senere tid.  Tidligere var der to blindvinduer der hvor nå skomakerbutikkens vinduer er, til venstre på bildet, og smårutede vinduer av samme størrelse som de øvrige smårutede vinduer i  første etasje.  Der fantes da på hele husets fasade ingen annen dør enn den store rokokko-portalen.   Det lille bislag som sees på samme hus til høyre på bildet hadde en dør fra gaten;  likeledes gikk en dør fra bislaget til kjøkkenet og en dør fra samme bislag til et lite klosett (do).  Dette bislaget ble brukt til opplagssted for stamper og trau.  Foran husets hovedinngang stod to store løvtrær, hvis kroner skygget over hele gaten.
Wilhelm Werner Christie (1825-1902) var skomakermester, seinere klubbvert. Nevø av W F K Christie og Eilert Christie.  --
Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund. Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank og fru Caroline Knudtzon. Ført i protokoll av overlærer Wilhelm Lund. Foto hovedsakelig utført av fotograf Ole Olsen Ranheimsæter dersom ikke noe annet er anført. Tegninger utført av billedhugger J. Johnsen og Ole Ranheimsæter. DKL - er en forløper for Nordmøre Historielag, i tett samarbeid med Kristiansunds museum. Nr. 166 Den to-etages lange bygning i billedets forgrund er "Brodtkorbgaarden", en del av eiendommen matr. Nr. 11 i Vaagen, Kirkelandet. Nævnte bygning er beskrevet under billede nr. 165, hvortil henvises. Til venstre paa billedet sees nævnte eiendoms hovedbygning, og til høire sees des forhenværende fjøsbygning for samme eiendom. Begge disse bygninger findes beskrevet under billede nr. 165. Om dette billede, nr. 166, oplyser agent Henning Christie: "Brodskorbgaarden som sees paa dette billede, har i det ydre ikke undergaat nogen anden forandring i min tid en at de store butiksvinduer og de to butiksdører er sat ind i senere tid. Tidligere var der to blindvinduer der hvor nu skomakerbutikkens vinduer er, tilvenstre paa billedet, og smaarutede vinduer av samme størrelse som de øvrige smaarutede vinduer i samme hus`s 1 ste etage. Der fandtes da paa hele husets fasade ingen andendør end den store rococoportal, som sees paa billedet. Det lille bislag som sees paa samme hus tilhøire paa billedet, hadde en dør fra gaten; likeledes gikk en dør fra bislaget til kjøkkenet og en dør fra samme bislag til et litet kloset. Dette bislag bruktes til oplagssted for stamper, traug og lignende.
Foran husets hovedindgang stod to store løvtrær, hvis kroner skygget over hele gaten. Til høire paa billedet sees det forhenværende fjøs, paa nr. 165 avmerket med tallet 3. Dette hus er noget forandret siden nævnte W. F. Christies tid; dog er det ikke meget forandret. Alt hva jeg her har fortalt har jeg selv set og erindrer jeg selv. Fotogr. 1912 for D. K. L. Dette foto hører sammen med fotoet til KMb-1982-024.0166b. Skilt på kolonial: Ørlandets melkutsalg. Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Brodtkorbgården, Fosnagata 25, matrikkel 11, 1912. På bildet til høyre sees det tidligere fjøset. Henning Christie: ”de store butiksvinduer og de to butiksdører er satt inn i sen...