• Gatedør til bolighus i Storgt. 51, matr. nr. 393 på Hålahaugen,  1912.
Huset eies av familien Løkke. Portalen er laget av tømmermann Simon O. Helland (d. 1852) straks etter Hålabrannen 1848. Han eide huset 1838-1852. dvs. han bygde det opp igjen. Enka Marit E. Hustad var eier fram til 1860. Vanlige fyllinger på dørbladene, flate på innsida. Glatte halvsøyler. Vinduene har ikke sidelister, men i stedet en hvitmalt stripe på bordkledningen.  Derimot har vinduene overlist og underlist (gerikt). Husets bordkledning er opprettstående med over- og underliggere;  overliggerne har en liten profil langs kanten.  ---
Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund. Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank og fru Caroline Knudtzon. Ført i protokoll av overlærer Wilhelm Lund. Foto hovedsakelig utført av fotograf Ole Olsen Ranheimsæter dersom ikke noe annet er anført. Tegninger utført av billedhugger J. Johnsen og Ole Ranheimsæter. DKL - er en forløper for Nordmøre Historielag, i tett samarbeid med Kristiansunds museum. Nr. 162 Portal til hus, matr. nr. 393 i Storgaten (paa Haalahaugen), Kirkelandet. Fot. for D. K. L. 1912. Huset eies av en mand ved navn Løkke, og er et mindre hus. Hurderne har de sedvanlige mot midten ophøiede firkantede fyllinger. De øverste fyllinger er vistnok i allerseneste tid erstattet av ugjennemsigtlig glas. Paa hurdernes indside er fyllingene flate med profilerede kanter. Over hurderne er et vindue med dekorativt listverk. Døren omgives av følgende dekorative dele: Halvsøiler med kapitæl og basis hvilende paa postament; kapitælens abakus er tyk og firkantet, og paa samme abakus staar en kort, firkantet støtte; der over en forkroppet og profileret gesims med en rad av ruter (ikke tandsnit) nedentil i et 3-ledet baand lignende den joniske arkitrav gar et stykke over abakus forbindende de to korte, firkantede støtter. Søileskaftet smalner av opad og nedad; det er ikke kaneleret. Søilens basis har hulkil mellem to vulster. I fig. 1. sees en skisse av kapitælen og øverste del av søileskaftet. Fig. 2 er en skisse av søilens basis og postamentet, og fig. 3 viser en skisse av det 3-delte baand som forbinder de korte, firkantede støtter over abakus. Det bemerkes at kapitælet har tyk, firkantet abakus og doriskaftet echinus med en enkelt profil nedentil. Søileskaftet har en ring rundt halsen. SKISSE: VI Samme hus har paa en del av vinduerne ingen sidelister, men i stedet herfor kun en hvitmalet stripe paa bordklædningen. Derimot har vinduerne overlist og underlist (gericht); disse sidste lister sees paa billedet. Husets bordklædning er opretstaaende med over- og underliggere; overliggerne har en liten profil langs kanten. I. L. Fortæller 1912 om denne portal: "Denne portal kan jeg ikke huske annerledes end nu 1) Den er arbeidet av tømmermand Simen Helland. Denne mand var tømmermand her i Kristiansund. Dette vet jeg. Jeg kjendte denne tømmermand. Denne portal er opført straks efter branden i 1848; det husker jeg". 1) Formodentlig naar undtages ruterne i hurderne. (W. L.). Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Gatedør til bolighus i Storgt. 51, matr. nr. 393 på Hålahaugen, 1912. Huset eies av familien Løkke. Portalen er laget av tømmermann Simon O. Helland (d. 1852) straks etter Hålabra...