• Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund. Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank og fru Caroline Knudtzon. Ført i protokoll av overlærer Wilhelm Lund. Foto hovedsakelig utført av fotograf Ole Olsen Ranheimsæter dersom ikke noe annet er anført. Tegninger utført av billedhugger J. Johnsen og Ole Ranheimsæter. DKL - er en forløper for Nordmøre Historielag, i tett samarbeid med Kristiansunds museum. Nr. 139b - Johnsengården - Se foregående tekst på foranliggende foto Kmb-1982-024.0139a og Kmb-1982-024.0139b. Før 80 aarene var den eneste adkomst til gaarden ad Vaagebakken. Derfor har rimeligvis indgangen paa vaanebygningens bakside været hovedindgangen." 2)Anton Meeg beretter at det her av ham om matr. 31 meddelte gjælder da Hans Clausen eiet denne gaard og bodde i den, og at alt det meddelte er baseret paa hans egen erindring 3). Foranstaaende beretning om matr 31 fra garden har tilhørt konsul Hans Clausen 1)og hele beretningen ut nr. 139 tillikemed de dertil knyttede anmerkninger er i mai 1912 atter læst op for Anton Meeg, som med denne leilighet anførte en del forandringer og tillæg. 1) med undtagelse av nordre del av nævnte brygge ved Vaageveien hvilken del er bygget til; (A. M. 1912). 2) 2) Frk Tronæs fortæller at hun husker at hovedindgangen i Hans Clausens tid var mot sjøen (W. L.). Anm. A. Meeg beretter at Hans Clausen kjøpte matr. 31 efter far til præsident Christie, som han ogsaa tror opførte gaarden. 3) Dog husker han ikke selv at skibet "Juno" blev bygget der. Disse forandringer er tilføiet som noter og kjendes ved at der bak enhver av disse noter i parentes er tilføiet A. M. 1912. En del er ogsaa uten videre skudt ind i selve hans egen tekst ovenfor. Det skal tilføies at Anton Meeg fortæller at alt hva der er fortalt av ham om matr 31 og altsaa i dettte hefte anført, baade i noter og ellers, gjælder gaarden da Hans Clausen eiet den og bodde i den, og at ifølge samme alt dette av ham fortalte er baseret paa hans egen erindring, hvor ikke noget andet utrykkelig er anført. Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea
    Photo: Nordmørsmusea

Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund. Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank o...