• Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund. Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank og fru Caroline Knudtzon. Ført i protokoll av overlærer Wilhelm Lund. Foto hovedsakelig utført av fotograf Ole Olsen Ranheimsæter dersom ikke noe annet er anført. Tegninger utført av billedhugger J. Johnsen og Ole Ranheimsæter. DKL - er en forløper for Nordmøre Historielag, i tett samarbeid med Kristiansunds museum. Nr. 125 Vindu til vaaningshus, matr nr 133 paa Kirkelandet. Huset eies av toldopsynsmand Jordal. Fotogr. for D. K. L. 1911. Vinduets lister har ifølge nævnte eier av huset været som nu helt siden 1855, mens ruterne siden den tid er blit større, idet de før var flere og mindre; dette som her er meddelt av eieren, er noget denne, efter eget sigende selv har set og husker. Om nævnte hus matr nr 133 se "Gaardplaner m.m. i Kristiansund". Øverste del av vinduets listverk har en række lange og smaa tandsnit med en knegt paa hver side; i hver knegt er en medaljon. Tandsnittene og medaljonerne synes skaaret ut av grunden. Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund. Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank o...