• Pareliusgården,  matrikkel nr. 282. , foto 1911
Konsul Gram Parelius forteller om anlegget han bor i:   ”Det lille hus i forgrunnen til venstre er ildhuset.  Ved dettes venstre gavl sees litt av ”bryggen” (pakkhuset).  Det store hus med mansardtak (saltak med brutte flater) er våningshuset.  Like ved dettes bortre gavl sees stabburet.  Til høyre for stabburet bak havegjerdet sees litt av fjøsets gavl.   Lysthuset og hønsehuset er forholdsvis nye.»
Eiendommen ble anlagt av hans far sildeeksportør Rasmus Brochmann Parelius (1821-1901) som hadde firmaet Parelius & Lossius. Hans rederi hadde 32 skip. Han eide Brattvær og Rakholmen.

Gram Parelius
Gram Parelius senior (1851-1913) var sønn av Rasmus B. Parelius og Marit Gram. Han fikk sin mors familienavn som fornavn og hans etternavn er en preste-forfining av den sunnmørske gardsnavnet Solnør (solnær) som på gresk blir «para heliou». Gram Parelius var kjøpmann, britisk konsul og innehaver av firmaet Joh. P. Clausens Enke, som drev vinhandel og eksport av klippfisk. Han var gift med Christiane Clausen, datter av Johan P. Clausen, og altså enkens (sin svigermors) arving. --
Gram Parelius var formann i den utvidede Kristiansunds Handelsstands Forening 1899-1903 og spilte en fremtredende rolle i byens utvikling. Ved utstillingen til Byjubileet 1892 var han den drivende kraft. Han var også første formann i Kristiansunds Kunstforening 1883-1913 og initiativtaker ved opprettelsen av Kristiansunds Museum 1894. Fra 1904 hadde byen Kristiansunds Muséselskap, og Parelius var første formann. Han var også en ledende kraft i Frimurerlosjen. Parelius arbeidet energisk for å få reist kirke på Nordlandet. Han ledet den første plankomitéen og fikk oppleve å se at grunnsteinen ble nedlagt i mars 1913, men han døde før kirka sto ferdig. Hans gravstein er på Gomalandet, mens Gram jr. (1884-1932) ligger på Kirkelandets gravsted. --

--Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund.
Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank og fru Caroline Knudtzon.   Ført i protokoll av overlærer Wilhelm Lund.  Foto hovedsakelig utført av fotograf  Ole Olsen Ranheimsæter dersom ikke noe annet er anført.  Tegninger utført av billedhugger J. Johnsen og Ole Ranheimsæter.
DKL -  er en forløper for Nordmøre Historielag, i tett samarbeid med Kristiansunds museum.
Nr. 119  ”Pareliusgaarden” paa Nordlandet, matr. 282.    Samme gaard som beskrevet under nr. 95.  Fot. for D. K. L. 1911.
Efter meddelelse av gaardens nuværende beboer, konsul Gram Parelius anmerkes følgende om gaarden:  ”Det lille hus i forgrunden til venstre er ildhuset.  Ved dettes venstre gavl sees litt av ”bryggen” ( ): pakhuset).  Det store hus med masardtak er vaaningshuset.  Like ved dettes bortre gavl sees stabburet.  Til høire for stabburet bak havegjerdet sees litt av fjøsets gavl.   Det lille lysthus som sees i haven, er opført av nuværende beboer, konsul Gram Parelius for ca. 20 aar siden.  Før var der ikke lysthus.  Like bak lysthuset sees hønsehuset, som er oppført av nævnte konsul Gram Parelius.”  (Nedskrevet 1911).  Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Pareliusgården, matrikkel nr. 282. , foto 1911 Konsul Gram Parelius forteller om anlegget han bor i: ”Det lille hus i forgrunnen til venstre er ildhuset. Ved dettes venstre gav...