• Oluf Meldahl, kontorist og handelsbetjent. Meldahlslekten fostret mange djerve sjømenn og de var også store i handel på land både i Kristiansund og andre steder. Oluf Meldahl var født på Molde den 8.2.1846 og han døde i Kristiansund den 11.1.1890. Gerda hans kone var datter av skipper Tølløf Edvard Petersen, f.1824 og hans kone Bastiana, f.1828. Gerda døde den 17.1.1938. Oluf Meldahl var aldri til sjøs, men er i kilder funnet nevnt som kontorist og handelsbetjent. En sønn av Oluf og Gerda, Georg var førstestyrmann ombord bark ";Eline"; og omkom ved hennes forlis den 30.1.1912. (Informant: Kjell Dønheim.)

Tidligere info til bildet: Portrettbilde i visitkortformat av Oluf Meldahl, skipskaptein. Gift med Gerda D. Petersen (f. 1856). Fadermorder-snipp. Se også bilde KMb-1982-024.0021, se pkt 6 - han satt godt i det! Parti av Kirkelandet, Kristiansund. Kopi etter fotografi av en ukjent fotograf (sannsynligvis Normann). Fotografiet må være fra 1869 eller 1870. Mt. nedenforstående, om dette bilde anførte er notert etter muntlige medelelser av bakkasserer H.M. Neeraas, og grunner seg ifølge samme på hans egen erindring. Eiendommene ved sjøen er fra venstre mot høyre følgende: 1. Rognskougs pakkhus på Sørholmen. 2. Kjøpmann P. Clausens eiendom, hvorav sees det venstre pakkhus, sjøtrappen, litt av vånegården og det nordre pakkhus. 3. "Tykke-Clausens" eiendom, hvorav sees pakkhuset, sjøtrappen og vånegården. 4. Nicolay H. Knudtzons eiendom, hvorav sees kontoret, sjøtrappen, vånegården og pakkhuset. 5. Exa? kjøpmann Oluf Herlofsens eiendom, hvorav sees pakkhuset, sjøtrappen, som i den tid var eneste anleggssted for fjorddampskip, vånegården og ekspeditionsboderne for fjorddampskipene. 6. Skipskaptein Meldals eiendom, hvorav sees pakkhuset, sjøtrappen og vånegårdenFra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Photo: Nordmørsmusea

Oluf Meldahl, kontorist og handelsbetjent. Meldahlslekten fostret mange djerve sjømenn og de var også store i handel på land både i Kristiansund og andre steder. Oluf Meldahl var f...