• Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund. Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank og fru Caroline Knudtzon. Ført i protokoll av overlærer Wilhelm Lund. Foto hovedsakelig utført av fotograf Ole Olsen Ranheimsæter dersom ikke noe annet er anført. Tegninger utført av billedhugger J. Johnsen og Ole Ranheimsæter. DKL - er en forløper for Nordmøre Historielag, i tett samarbeid med Kristiansunds museum. Nr. 60 H. M. Neeraas meddeler om dette parti: "Fotografiet gjengir "Schaanninggaarden", saakaldt efter den daværende eier fhv. prost Schaanning. Gaarden sees fra baksiden. Længst til venstre sees det til gaarden hørende stabbur. Bygningen laa ved torvet, Kirkelandet, pa det nuværende Grand Hotels tomt." H. M. Neeraas meddeler at ovenævnte oplysninger er bygget paa hans egen erindring. Billedet er kopi efter ældre fotografi, som ifølge O. Ranheimsæter er tat av ham, sansynligvis i sluten av 1880- årene. Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.

Jens Christian Folkman Schaanning (1804-1886), sokneprest i Kristiansund 1826-74, prost i Nordmøre 1858-70 og politiker. Bystyret 1839-71, ordfører 1839-42,47,49-50,52-53. Stortingsrepr 1848,51,60. Gate oppkalt i Vågen.
    Photo: Nordmørsmusea

Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund. Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank o...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits