• Bildet viser Shell tankanlegg på nord-Dale ved Kristiansund.
Helt til venstre, ved sjøen, ses Draget og Lossementstua. Videre langs sjøen ses bolighusene til Sandvik/Rikardsen, noen naust, Gjøvik og fiskbrygga til Dale gård med kai, noen naust og så Shells (tidligere NEMAKs) tankanlegg med kai og lagerbygg og et utsprengt planert område hvor det tidligere sto en fiskbrygge. Huset til venstre for det planerte området er Shells formannsbolig hvor Vonen bodde.
Innenfor oljetanken ses bolighuset til Tjelle, Lamø/Jakobsen, Kanestrøm, T. Betten, J. Betten, Jensen/Aas, Valen/Dahl og et par naust. De hvite partiene er klippfiskberg.
Lengre bak i bildet ses Dale gamle skole og Folkets Hus/Dahle idrettslags hus til høyre.
Daleveien gikk forbi skolen og til Gløsvågen og Omsa.
Utenfor Shell, på sjøen, ses skjærstøtten med jolle fortøyd.
I bakgrunnen ses Kvernberget. (Info: Peter Storvik)
Flyfoto over bydelen Dale med bebyggelsen ved Nordsundet og Kvernberget i bakgrunnen.
 Området Draget ligger utenfor bildet til venstre.
De hvite flekkene vi
her ser er klippfiskbergene hvor det
ble tørket
 saltfisk til klippfisk på.
Det ferdige produktet
var en stor eksportartikkel og ble eksportert
til fjerne og nære strøk.
 Den tørkede fisken blir ved bruk utvatnet og brukt til å
lage blant annet bacalao.

Dette området har hatt en stor boligbygging fra 1980-tallet.
 Flyplassen ligger bakenfor Kvernberget i bakgrunnen og Nordsundet er en av de tre innseilingsmulighetene til Kristiansund.

(Fra Nordmøre Museums samlinger)
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet viser Shell tankanlegg på nord-Dale ved Kristiansund. Helt til venstre, ved sjøen, ses Draget og Lossementstua. Videre langs sjøen ses bolighusene til Sandvik/Rikardsen, noe...