• Algea-innovasjoner:

Øyvin Dall-Larsen har skrevet kristiansundsfirmaet Algeas historie 1937-2017, til 80-års jubileet. Her beskriver han også en del forsknings- og utviklingsaktiviteter som det er vel verdt å se nærmere på.

Tang- og tareindustrien ble gjerne etablert i gamle sildoljeanlegg og tørking foregikk både på berg og på hjeller, etter mønster fra klippfisk og tørrfiskproduksjon. Slik ble den nye industrien bygd på teknologi og anlegg med dype røtter i kristiansunds tradisjonelle næringsliv.  Når vanninnholdet var lavt nok, kunne algene males til mel. Etter bybrannen i 1940 kjøpte Algea 600 tonn ødelagt (brent og brannskadd) klippfisk for oppmaling etter at proteinene var løst ut med kjemikalier. Dette ble 19,5 tonn proteinpulver.
Rekeskall fra byens hermetikkindustri ble også tørket og malt. Tangstilker ble utprøvd som byggemateriale i porøs sement, i en slags Leca-blokker.
Fabrikken utviklet et gel-dannende natriumalginat som under navnet Algonat ble brukt som marmeladefortykker. (OW)

Flyfoto fra Nordlandet i Kristiansund, med Omagata 45 sentralt i motivet. Bildet er datert 11. juli 1962.  - Brygga til venstre tilhørte Arvid Kjørsvik, den neste Algea,  den hvite Gunnar Todal og den røde Meier Brevik. (Informant: Kjell Brevik.)

. Gata ned til Algeafabrikken fikk for få år siden navnet Algeaveien. Fra Nordmøre Museums fotosamling
    Photo: Nordmørsmusea

Algea-innovasjoner: Øyvin Dall-Larsen har skrevet kristiansundsfirmaet Algeas historie 1937-2017, til 80-års jubileet. Her beskriver han også en del forsknings- og utviklingsakti...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits