• Flyfoto av Omagata på Nordlandet i Kristiansund. Da dette bildet ble tatt bodde trolig Johanne Aspen i Omagata 85. Bildet er datert 11. juli 1962. Tor Larsen opplyser i 2010: Kort fortalt har vi Dahlneset (merk deg skrivemåten, for dette var en del av eiendommen/landstedet til byens første ordfører og han het Dahl og ikke Dal! Nesset og bergområdet blei solgt fra Esten Fladseth som eide ";Dahlvikagarden"; eller ";Grimsmogarden";, som vi kalte den på 1950 - tallet

til N H Astrup rundt slutten av 1860 - tallet. (usikker på namnet på denne tida.

Vi ser Aasgaardsvika til høgre - Algea og Todalbrygga (";Møbelbrygga"; fra rundt 1920.

T.høgre rett ved ";Kjørsvikbrygga på Dahnesset ligger lokalet til Reidar Jensen - far til

Anders Jensen, som satte opp bygninger for fiskematproduksjon rundt 1949.

Enga var/er ";Grimsmoenga"; - som hørte til Dahlvikgarden. På andre sida av veien ser vi ";Grimsmofjøset"; .

Derfor kaltes bakken på denne sida for ";Fjøsbakken"; og på andre sida ";Kleiva"; ned mot Aasgaardsvika.

Husa til høgre for fjøset ligger på fiskbergområdet ";Blåsenborg";, som gammel-Anton Kjørsvik kjøpte på 1930 - tallet.

Våningshuset til Grimsmogarden ligger ved bergan i Dahlvika(bukta) - opprinnelig fra 1860 -tallet.

T. v. for den ser vi Omagt. 49a - ";Fostervoldhuset"; og foran det restene etter skipsverftet Hammeraasfamilien etablerte like etter første verdenskrig. Steinene slippene sto på kan sees. Omagt. 49a var bygd som hus til fiskearbeider og var opprinnelig et ";simpelt hus, som Hammeraas bygde om og bla. laga til den flotte ";glassfasaden"; (her er jeg født!) Bygd i 1869. Bak ser vi tidligere kringkastingssjef Kaare Fostervoll (merk skrivemåten) sin gard - ";Hagen"; , men opprinnelig kalt ";Nilshagen"; - og det er fra disse namna vi har fått ";Solhagen"; som ligger ovafor husa idag.

Denne eiendommen blei skilt ut som eget bruk rundt 1780. Nede i venstre billedkant ligger et gult naust,

som tilhører denne eiendommen , og som jeg tror (!) kan være fra rundt 1800! (Ikke særlig belegg for

det, men TROR det likevel!) . Bak denne enga gikk ";Råket"; - som var ";landeveien"; mellom Nordlandskaia og Øygarden/Omsa på begynnelsen av 1800.

Bebyggelsen til venstre er ";Juulenga"; - enga til Juulgarden som ikke er med på bildet nede ved sjøen.

Det var borettslaget ";Egne hjem"; som kjøpte Juulenga rundt 1950 for å føre opp boliger, der mange av

de som var med gjorde mye av grunnarbeidet og arbeid på husa sjøl. Grensa mellom Juulenga og

Angvikenga går rett til venstre for husa i Juulenga. Juulenga Barnehage ligger IKKE i den gamle Juulenga,

men i Angvikenga. Fra Nordmøre Museums samlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Flyfoto av Omagata på Nordlandet i Kristiansund. Da dette bildet ble tatt bodde trolig Johanne Aspen i Omagata 85. Bildet er datert 11. juli 1962. Tor Larsen opplyser i 2010: Kort ...