• Kommunebrakka i Roligheten, som ble bygget av tyskernes Organization "Todt" under krigen. Fra 1945-1946 ble bygget benyttet som bygning for byens sentraladministrasjon, med kontor for ordfører med sekretær, for rådmannen med personale, formannskapssal, bykasserer, revisjon og restansekontor. Hovedinngangen finner vi vi på midten av bildet. I forgrunnen ser vi Konsul Johnsens gate. Til høyre ser vi Frelsesarmeens brakke, med møtesal og kafè, samt en del av gårdene i Langveiens østre husrekke, som overlevde bybrannen i aprildagene 1940. Den ble solgt til private i desember 1952, etter at byens nye rådhus ble tatt i bruk. Bildet er mest sannsynlig fotografert januar 1953, da de har nettopp startet med rivingen av bygningen. Omtrent på samme tomten i dag per 2007, finner vi Kirkelandet Kirke som ble bygd i 1964. Se også: (KMb-1952-000.1417a.jpg) samt (KMb-1952-000.1417b.jpg). Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea
    Photo: Nordmørsmusea

Kommunebrakka i Roligheten, som ble bygget av tyskernes Organization "Todt" under krigen. Fra 1945-1946 ble bygget benyttet som bygning for byens sentraladministrasjon, med kontor ...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits