• Postkort med motiv fra Marcussundet, sett fra Innlandet i Kristiansund. Her ser vi diverse lektere med mere i forgrunnen, samt fraktebåten og dampbåten "D/S Nidelven", fra selskapet Nordenfjeldske liggende til kai. Merk lekteren med tønner like ved hekken på fraktebåten. Ellers så ser vi i bakgrunnen bryggen og huset til Parelius ved sjøen, samt Nordlandet barneskole. Helt i bakgrunnen ser vi Bjørnehaugen. Postkortet kommer med innskripsjonen "Udsigt fra Indlandet til Nordlandet" og er utgitt av Aas & Knudsen. Datering er ikke kjent. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Postkort med motiv fra Marcussundet, sett fra Innlandet i Kristiansund. Her ser vi diverse lektere med mere i forgrunnen, samt fraktebåten og dampbåten "D/S Nidelven", fra selskape...

1 comment

• Bildet må være tatt rundt 1910-1915.

Vi ser dampbåten "D/S “Nidelven" fra Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab i Trondheim som ble bygget i 1908. Den 27. april 1917 ble den sprengt av en mine fra den tyske ubåten UC-29 nordøst for Coquet Island underveis fra Tyne til Svolvær med kull og passasjerer, tre mennesker omkom.