• Løkkemyra: det eldste våninghuset på gården, på Grunden, bygd rundt 1810-1820. Nedre del er av stein og kalk, og tjente som bolighus mai 1943. I bakgrunnen ser vi fjøset. Våninghuset ble restaurert i 1948-1949. Bildet er datert Mai 1943. Nordmøre Museums samling.

Løkkemyra kjøpte kjøpmann Peder Chr. Lyche i 1811 av daværende eier av de store jordeeiendommene tilhørende Dale gard (ikke sjølve garden- for den var eida av enka Johanna Chr. Bie (sist gift Vold - jfr. "Voldvatnet"). Peder Chr. Lyche dyrka trolig opp en del av myra og anla landsted her. "Navnebroren" - ordfører i Bremsnes Peder Lyche fra Dale - forøvrig stort sett skrevet Løkke (fra Torvikbukt) som kjøpte Dale gard i 1874 - har altså ingenting å gjøre med den første Peder Chr. Lyche. I 1848 solgte Lyche landstedet til gardbruker Arent Endresen Witzøe som kom fra "Vesset"- grenda ved Kyrksæterøra til byen. (Tilleggsinfo: Tor Larsen.)

Varaordfører, klippfiskvraker og kjøpmann Peder C. Lyche (1788-1861), svoger til stortingspresident W F K Christie, eide i 1845 Øygarden som feriested. Lyche drev forretning på Grunden på Nordlandet, og er opphavsmann til Løkkemyra, som derfor burde ha vært skrevet med y. Sannsynligvis har Lyche brukt Christie-gravstedet Anes fornøyelse til sin kones begravelse, og da døpt det om til Lykkens Minde.
    Photo: Nordmørsmusea

Løkkemyra: det eldste våninghuset på gården, på Grunden, bygd rundt 1810-1820. Nedre del er av stein og kalk, og tjente som bolighus mai 1943. I bakgrunnen ser vi fjøset. Våninghus...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits