Mennesker oppstilt foran stabburet i Nordre Holen

1 comment

• Kommentar fra Lars Otto Wollum, historiker, født og oppvokst i Sollia, fra gården Østre Vuluvolden Nordre, der i hvert fall to av de avbildede er født og oppvokst:
    Foto er tatt i året 1921 på vårparten, før midten av mai. Fotograf er Gina Wollum, født Lillemoe, fra Vikedal i Rogaland, bosatt i USA, og gift med "Big John" L. Wollum fra Østre Vuluvolden Nordre i Sollia. Han var 202 på strømpelesten, og står her som nr 2 fra v bakerst. John emigrerte til USA 1903 og ble blant de første som boret etter olje med egenkonstruert borerigg (Occidental Petroleum og Standard Oil). Han ble velstående, men døde alt i 1939 av muskelsvinn. John og Gina Wollum var barnløse. De var flere ganger på hjembesøk i Norge, siste gang fra tidlig på føljulsvinteren 1920 og reiste igjen i sist i mai 1921, bare få dager før hans far, Lars Wollum, døde. De besøkte under dette oppholdet alle Johns slektninger i Sollia, Atndalen og Grimsbu. John hadde kamera allerede i 1904, og han fotograferte mye både i USA og under hjemturer til Sollia. Fra denne turen til Folldal og Grimsbu i mai 1921 finnes andre fotografier i DigitalMuseum.no, bl.a. ett fra Streitlien, der John hadde søskenbarn/tremenninger. Her, på Nordre Holen i Grimsbu, hadde han også søskenbarn, tremenninger og en tante. Hun sitter som nr 2 fra venstre foran, og heter Anne Wollum Kvebergsøyen (ikke Vollan som det står i arkivets tekst). Alle som er avbildet var slektninger av John, jeg har ikke tilgang til kilder når jeg skriver dette, men jeg mener de fleste foruten tante Anne, er søskenbarn og tremenninger som i anledning Amerikabesøket var blitt samlet på Nordre Holen. Anne Wollum Kvebergsøyen var søster av Johns far, Lars Johnsen Wollum. Hun var eldst, født i 1842, faren var John H. Wollum f 1807 og moren Mille Larsdatter Wollum, f 1817 (fra nabogården i Sollia). Andre søsken av Anne var: Hans Wollum, f 1844, Lars Wollum, f 1847 (min oldefar) Olaf Wollum, f. 1851 og en av pionerene som i USA reiste vestover med prairievogner over cowboy- og indianerlandet i Vesten omkring år 1880, sammen med et lite følge av 40 nybyggere, hvorav Buffalo Bill, (William Cody) var den mest kjente. Olaf Wollum og Buffalo Bill var gode venner og kjente fra tiden de hadde jobbet sammen som riding postmen for The Pony Express på prairien i årene før de la ut på den slitsomme reisen mot Vest. De endte opp i Nebraska, hvor Olaf Wollum i byen Omaha bygget opp en stor ranch med 12.000 dekar hvete og 2000 foringsdyr.
    Videre hadde Anne W. Kvebergsøyen søsteren Karen, f 1852, Oline f 1854, Barbra, f 1857, John f 1860, og Kari f 1865. De fleste av søskenflokken emigrerte til USA, og etterlater seg en usedvanlig tallrik slekt, bosatt over hele det store amerikanske kontinentet. Mange etterkommere ble akademikere, noen svært kjente, som biologen Arthur G. Wollum II, som fremforsket mer hardføre kornsorter som i dag brukes over hele verden. Anne Wollum Kvebergsøyen var hans grandtante. Anne i Grimsbu hadde også en "halv-kusine", Berte Wollum som ble gift inn Holen-slekten/Streitlien-slekten, gift 1864 med Jørgen Mikkelsen Holen, Nord-Atnedal. Mille Wollum hadde henne før hun giftet seg med Audun N. Storbekkmoen, fra Mogrenda, Sollia.
    Kilder: US State Archives, min historieinteresserte mor Mildrid Wollum, f. Brænd, Sollia, Bøkene Sollia 1,2,3 og Solliens Historie, 1921.