• Store snømengder. Snøbrøyting og høye brøytekanter.

31.03.2017: "Kvinesheia sin vanskeligste plass å holde åpent var storfonna ved Hitreskogveien.  Her er en nok ikke kommet så langt på vinteren for fonna blei vanlig å nå en høyde av at sjåføren på Forenede Bilruter sto på taket av bussen og retta opp armen var der ca en meter til topps. Bilder som jeg har viser at etter hvert snøfall med vind måtte mange mann stå her å spa snøen over veien før noen brøytebil kunne komme igjenom. Bilde må være fra ca mitt vinter 1937-38."

31.03.2017: Opplysninger til bildet fra Bjørn Olav Hansen.

Les vedlegg om snøploger i tilleggsinformasjon. "Vegvesenets redskaper og maskiner 1941,"av overingeniør Johs. Eggen. "Kap.23. Snøploger, snøskjermer m.v."
    Photo: Colbjørnsen & Co AS / Norsk vegmuseum
  • Store snømengder. Snøbrøyting og høye brøytekanter.

31.03.2017: Opplysninger til bildet fra Bjørn Olav Hansen.

Photo: Colbjørnsen & Co AS / Norsk vegmuseum

Høye brøytekanter på Kvinesheia i Kvinesdal 1937-1938

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits

1 comment

• Kvinesheia sin vanskeligste plass å holde åpent storfonna ved Hitreskogveien her er en nok ikke kommet så langt på vinteren for fonna blei vanlig å nå en høyde av at sjåføren på Forenede Bilruter sto på taket av bussen og retta opp armen var der ca en meter til topps.Bilder som jeg har viser at etter hvert snøfall med vind måtte mange mann stå her å spa snøen over veien før noen brøytebil kunne komme igjenom.Bilde må være fra ca mitt vinter |937-38.