• FWD bulldogbiler ble tatt inn som overskuddsmateriale til Norge etter krigen, og  var av typen SU-COE. Betegnelsen for COE er Cabin Over Engine.  De fleste hadde høyreratt. "Chr. Pettersen i Sandefjord kjørte på kontrakt for DeNoFa med en vogn Colbjørnsen tok inn fra militært overskuddslager." Jf. "Familiefirmaet-utenom allfarvei/2000 årsboken." Colbjørnsen & Co A/S, av Bjørn Ausjen Johannessen. Se også bilde NVM 00-F-33785 og NVM 00-F-33786. Bilde er fra album av Colbjørnsen & Co A/S i perioden fra 1936-1950-tallet

04.01.2018: Initialene C.F.P. står for navnet til min far, Chr. F. Petersen. Han transporterte matolje (kokosolje) fra Vera Fabrikker i Sandefjord til margarinfabrikker i østlandsområdet, Oslo, Fredrikstad,  Tønsberg, Porsgrunn og i en periode til Kristiansund. Her ble FWD'ene med 4-hjulstrekk benyttet da dette var en tung vei vinterstid med dårlig brøyting. Husker også at tur/retur Sandefjord - Kristiansand tok 2 døgn. Kjetting var forbruksvare og jeg kan huske min far reparerte og laget nye kjettinger hjemme". 
Opplysninger fra Per Christian Petersen  gitt til bilde NVM 00-F-33786, og som knyttes til bilde NVM 00-F-33785, NVM 00-F-33787 og NVM 00-F-34366.
    Photo: Colbjørnsen & Co AS / Norsk vegmuseum

FWD tanksemitrailer transporterer matolje fra Vera Fabrikker i Sandefjord

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits
Created with Sketch. Add a comment or suggest edits

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to