• Prinsenkrysset i Trondheim
    Photo: Borgersen, Erik / Museene i Akershus

Prinsenkrysset i Trondheim

En av første veikryss i Trondheim med lysregulering. Her møttes sporvognslinjene fra Elgester og Ila. Trondheim trafikkselskap vogn 15 svinger her mot Voldsminde

5 comments

• Første lysregulerte kryss er greit. Jeg tror det også var verdens nordligste lysregulerte veikryss i sin tid. Imidlertid mangler noe vesentlig. ÅRSTALL!!!!
  • Opplysningen om Prinsenkrysset som byens første lyskryss sto i Adresseavisen 7.7.2004 er ikke korrekt. Det kom først sommeren 1960, ved den store ombyggingen av krysset, som ledet trikken nordover Prinsens gate i stedet for over Torvet. Korreksjon sto i avisa dagen etter. De tre første kom i 1953/54: Søndre gate/Olav Tryggvasons gate, Kjøpmannsgata/ Olav Tryggvason og Søndre gate/Fjordgata. Opplyst bl.a. av Karl G. Johannessen som da var læregutt i Trondheim Sporveier og arbeidet med monteringen sammen med sin sjef Gunnar Knutsen. Lysene hadde følere i gummiputer som registrerte at en bil nærmet seg krysset.
  • De kom enda tidligere, se artikkel "Trafikklysene settes opp" i Arbeider-Avisa 30.09.1952 og foto på Digitalt Museum https://digitaltmuseum.no/021017309961/montering-av-trafikklys-i-krysset-olav-tryggvasons-gate-og-kjopmannsgat
  • Bildet er fra 1979. Nøyaktig 1. juni. Fotografering - 1. juni 1979 — 1. juli 1979
  • Takk, godt observert. Teksten har blitt redigert nå.