• Turistskipet "Oceana" bunkrer kull ved kaia til BJN.
    Photo: Ukjent fotograf / Sør-Troms Museum

Turistskipet "Oceana" bunkrer kull ved kaia til BJN.

4 comments

• Turistskipet på bildet er SS Oceana tilhørende rederiet Hamburg America Line. Skipet ble bygget i 1913 ved verftet Bremer Vulcan som SS Neptunia for det italienske rederiet Sitmar Line og overtatt av Hamburg America Line i 1927.
  • Takk for opplysningene! Mvh Sør-Troms Museum
  • Det er feil at skipet ble bygget som SS Neptunia. Skipets historie var nok noe mer infløkt enn som så; https://de.wikipedia.org/wiki/Oceana_(Schiff,_1913)
  • Takk for rettelsen. Jeg leser ikke tysk godt nok til at jeg tør å føye til noe nytt fra artikkelen, men jeg har kortet ned billedteksten litt, sånn at det i alle fall ikke står noe feil der. Mvh Sør-Troms Museum