• Fra lanseringa av boka «Vinter i Seregovoskogen» på Norsk Skogmuseum i Elverum 27. august 2015.  Fotografiet er tatt i det såkalte «Glommarommet», et møterom med utsikt mot Noges største elv i museumsbygningens 2. etasje.  Dette fotografiet er tatt under åpningen av lanseringsarrangementet.  Salen var fullsatt (cirka 60 gjester) og Harald Jacobsen, direktøren for Anno museum (den administrative overbygningen som blant annet Norsk Skogmuseum er en del av) sto på talerstolen og ønsket velkommen.  På et lerret på veggen til høyre bak ham vises et kart over Nordvest-Europa, som skulle brukes til å gi de frammøtte ei innføring i bokas univers.  «Vinter i Seregovoskogen – Erindringer fra det norske trelasteventyret i Russland», som ble utgitt på Orkana forlag i 2015.  Boka bygger på et manuskript skrevet av Egil Abrahamsen (1893-1977), som arbeidet for norske investorer i nordvestrussisk skogindustri i perioden 1908-1928.  Teksten bygger på Abrahamsens personlige minner fra denne tida.  Den er lett bearbeidet og utstyrt med et kontekstualiserende forord og noen få forklarende fotnoter av siviløkonom Yngve Astrup og historiker Jens Petter Nielsen.

«Vaskeseddelen» som skisserer innholdet i boka er gjengitt under fanen «Opplysninger».
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Fra lanseringa av boka «Vinter i Seregovoskogen» på Norsk Skogmuseum i Elverum 27. august 2015. Fotografiet er tatt i det såkalte «Glommarommet», et møterom med utsikt mot Noges s...