100
Steinvik bru over Glomma, i grensetraktene mellom Åmot og Stor-Elvdal kommuner i Hedmark. Fotografiet viser ei todelt fagverksbru av stål med oppoverbuete overgurter. De to brudelene møtes på et solid gråsteinsmurt kar midt i elveløpet. At løpene mellom dette karet og de to landsidene var brede, var naturligvis en fordel for tømmerfløtinga i Glomma. Fotografiet ble tatt i 1960. Da Rørosbanen ble bygd gjennom Østerdalen og forbi Steinvik i 1870-åra ble det reist ei trebru over Glomma like nord for Steinvik stasjon. Konstruksjonen ble tidlig identifisert som et sårbart punkt for togtrafikken gjennom Østerdalen. Trebrua bandt dessuten mye fløtingstømmer. I 1890-åra ble det derfor utredet bygging av ei ny jernbanebru, enten ved Øgle noe lenger sør eller ved Steinbekken litt nord for den opprinnelige brua (jfr. fanen «Opplysninger»). Etter at den avbildete jernbrua med kun én pilar midt i elveløpet ble bygd (antakelig i midten av 1890-åra), var det langt fra hvert år at det la seg store mengder fløtingsvirke ved brua, Når dette llikevel av og til skjedde, kunne det være årsaker til en del kontroverser mellom Statsjernbanen og Christiania Tømmerdirektion. Steinvik bru ble bygd som jernbanebru i 1894, og gjort om til vegbru i 1966 etter at det var bygd en ny jernbanebru like på nordsiden. Ombyggingen innebar støping av et betongdekke og bygging av rekkverk. Brua er 115 meter lang og er vernet som jernbanekulturminne.
Photo: Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo