100
På kvelden 17. mai i 1940 valgte norske militære å sprenge brua over Flissundet i Åsnes for å vanskeliggjøre de tyske okkupasjonsstyrkenes framrykking gjennom Solør. Dette var en 60 meter lang og 4 meter bred fagverkskonsruksjon, bygd i 1923. Den tunge jernbrua styrtet i elva og ble liggende slik dette fotografiet viser. Etter at de tyske styrkene hadde fått kontroll over regionen ble det et høyt prioritert mål å få de sprengte bruene i stand igjen. I Flissundet valgte man imidlertid å vente til fløtingssesongen var over. Mens reparasjonsarbeidet ved Flissundet pågikk kunne fotgjengere krysse Flissundet på ei provisorisk trebru. På dette fotografiet skimter vi en syklist som var på veg over elva. Andre trafikanter fikk etter hvert en mulighet for å krysse elva ved å ta en omveg om den kommunale Libergfossbrua. Det tok ett år, en måned og to dage før Flissundbrua var heist på plass igjen og reparert slik at den kunne gjenåpnes for trafikk. Gjenreisingsarbeidet ble ledet av ingeniør Bjarne Sand fra Kongsvinger med vegoppsynsmann Krossen fra Brandval som arbeidsleder.
Photo: Sparby, Kaare / Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo