• Fra Funnefossen i Glomma i Nes kommune i Akershus fylke.  Fotografiet ble i januar 1916, ved de såkalte Trondskjærene, som ble bortsprengt dette året.  At slike «elveforbedringsarbeider» ble utført vinterstid var vanlig, for da var vannstanden lav og sprengingsstedene var lett tilgjengelige.   Trondskjærene var et sted der fløtingstømmer fra bygdene ovenfor hadde lett for å binde seg i hauger, og løsning av slike hauger innebar farlig arbeid for fløterne og kostnader for tømmerkjøperne i Øvre Glommens Fællesfløtningsforening.  Til høyre i bakgrunnen på dette fotografiet ser vi «Fundenfos Træsliberi», som var hjørnesteinsbedriften ved det lille industristedet Opakermoen.

Dette fotografiet viser Trondskjæret slik det så ut før sprengingsarbeidet ble påbegynt.  Det finnes også opptak som viser seinere faser i arbeidet og hvordan elevefaret så ut etter at dette tiltaket var vel gjennomført (jfr. SJF. 1989-02509 - SJF.1989-02515).
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«Bortsprængning av Trondskjærene i Funnenfoss»