• Funnefossen i Glomma (i Nes kommune i Akershus), fotografert i motstrøms retning under tømmerfløtinga i 1911.  Bildet viser hvordan fløtingsvirket hadde satt seg fast i den øvre delen av fossen, hvor det var i ferd med å bygge seg opp en stadig større haug.  Til venstre i bildet skimter vi en del av Funnefoss tresliperi.  På sørsida av elva ser vi Fundi-garden med omkringliggende dyrket mark, og i bakgrunnen rager skogkledde åser mot himmelen.

Funnefossen var egentlig navnet på ei rekke av elverstryk, fordelt over en distanse på drøyt 800 meter og med et fall på bortimot 11 meter. Sentralt i fossen lå det også en holme, som delte elva i to løp.  Ved det vestre av disse lå Funnefoss tresliperi.  Også tømmerfløterne foretrakk dette vestre løpet, og følgelig stengte de det østre ved hjelp av ei ledelense.  Funnefossen var likevel en vanskelig fløtbar del av elva, spesielt når vannstanden var lav.  Da hadde nemlig stokkene lett for å sette seg fast på steinskjær i fossestrykene.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Funnefossen i Glomma (i Nes kommune i Akershus), fotografert i motstrøms retning under tømmerfløtinga i 1911. Bildet viser hvordan fløtingsvirket hadde satt seg fast i den øvre de...