• Tysk flyvrak, med skigard og gårdsbebyggelse i bakgrunnen.
    Photo: Olsson, John Eid / Sør-Troms Museum (Opphavsrett)

Tysk flyvrak, med skigard og gårdsbebyggelse i bakgrunnen.

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits

2 comments

• Flyet er en Henschel Hs 126 2-seter rekognoseringsfly, som ble brukt første året under krigen.

Dette kan være et fly tilhørende 2.(H)/AufklarungsGruppe 10 "Tannenberg" som ble skutt ned ved Mo i Nordland 15. mai 1940. Flyet var en Hs 126 B-1 og kom fra Værnes. Flyver og observatør ble tatt til fange.

AufklarungsGruppe 10 hadde koden T1+, dette flyet tilhørte 2. staffel (skvadron) som hadde koden K, og man kan tydlig se bokstaven D under vingen. Dette var flyets egen kode. Så den totale koden på flyet må ha vært T1+DK.

• Takk for opplysninger! Jeg har lagt dem til i fotoregistreringen. Mvh Sør-Troms Museum