Portrett av en eldre kvinne, Amalie Johansen, født 16.12.1860 i Vadsø. Hun er kledd i en vakker bluse eller kjole med påsydde blondebånd i halsen og på brystet. Håret er oppsatt og...

1 comment

• Amalie Johansen var født Dahl av foreldrene Per Dahl og Karen Johnsen. Per var fra Stjørdal og Karen fra Røros kantene. Amalie hadde 6 søsken, hun giftet seg med Petter Kristian Lovert Johannessen i 1884. Lovise Amalie tilbragte alle sin leveår i byen hun ble født i. Hun engasjerte seg sterkt i sanitetsforeningen, og var i mange år medlem av foreningens styre. Hennes barn holdt av henne sterkt og hver kveld dro de hjem for å fortelle foreldrene hvordan dagen hadde løpt. Lovise var meget rytmisk og musikalsk menneske. Amalie og Petter K. L. fikk blant annet sønnen Einar Johannessen som startet med eget agentur i Vadsø Einar Johannessen og &.