• Utstillingen «TREnd» ved Norsk Skogmuseum i Elverum.  Utstillingen viser hvordan moderne norske arkitekter, designere og kunstnere bruker materialet tre i sine arbeider.  På dette fotografiet ser vi møbeldesignernes arbeider.  TREnd-utstillingen ble bygd høsten 2014, i og med at atriet der museet fra 2000 hadde presentert den samme tematikken under tittelen «Nye utfordringer i tre» skulle omdisponeres til en ny basisutstilling om trærnes biologi og karbonkretsløpet.  Utvalget av arbeider til TREnd-utstillingen er gjort av professor Sigurd Strøm ved Kunsthøgskolen i Oslo og professor Jan Olav Jensen ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.  Gjennom de utstilte objektene ønsker museet å formidle noe om treets muligheter og kvaliteter som et moderne materiale.  Nytenking og estetikk preger det materialet som vises.  Utstillingsarkitekt Elisabet Løvold har formgitt utstillingen, med bistand fra snekker Stein Engen fra firmaet Mesterbygg AS og lysekspertise fra Redlight Design AS.  Museets vaktmesterstab har bidratt med malearbeider.  Utstillingen ligger langs passasjen gjennom museumsbygget, der den vil bli sett av mange.  Møblene er utstilt på hyller som skal beskytte dem mot slitasje og «opphøye» dem som designobjekter.  Skulpturelle kunstgjenstander står dels direkte på golvet, dels på sokler.  TREnd-utstillingen åpnes med et fagseminar som er knyttet til utstillingens tematikk den 29. januar 2015.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Utstillingen «TREnd» ved Norsk Skogmuseum i Elverum. Utstillingen viser hvordan moderne norske arkitekter, designere og kunstnere bruker materialet tre i sine arbeider. På dette ...