Åpen plass, lufthavn, ett fly på bakken, Fokker CVE nr 317, etter motorbrann. en motorsykkel t.h. foran flyet.
Brann i motor under flyving Fokker CVE nr 317, 20.06. 1929.
Notat fra dagspressen: " Sommeren 1929 satte en skrekk i dem som var øyenvitner på flyplassen. Løytnant Bjarne Øen h ...
Brann i motor under flyving Fokker CVE nr 317, 20.06. 1929.
Notat fra dagspressen: " Sommeren 1929 satte en skrekk i dem som var øyenvitner på flyplassen. Løytnant Bjarne Øen hadde tatt av med en Fokker, og i baksetet hadde han 2 flysoldater, Oviller og Haugård. Odd Arnesen fortyeller i "Til veirs på norske vinger" at de hadde fløyet 10 min. da folk på bakken hørte en underlig flydur. Da flyet kom til syne ut av skydekket så man lange ildtunger ut av eksosrøret. Løytnant Øen begynte en rasende sideslipp med flyet fra ca 1000 meters høyde.. Nede på bakken sto folk og bare ventet på den store katastrofen. Men etter alles forbauselse, like før flyet tok bakken retter fygeren flyet opp like over bakken og lander med stor pressisjon. Hele tiden mens flyet var overtent av flammer. Man trodde personene i flyet ville bli brent opp.. Flyveren hadde til alt hell helstøvler som tok av for varmen, men skinndressen hadde brent seg fast til knærne og siden. Passasjerene slapp heldig fra turen. Flyveren ble utskrevet fra sykehuset 4 mnd. etter ulykken. Han fikk en velfortjent påskjønnelse for flygebragden da han mottok Kongens belønning, fortjenestemedaljen i gull.
1 comment
Dag, December 4, 2015
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».