• Uthus med to skorsteiner og en liten trapp på Hasseløy. En gatelykt. Fortau.
    Photo: Ukjent / Haugalandmuseet

Uthus med to skorsteiner og en liten trapp på Hasseløy. En gatelykt. Fortau.

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits

1 comment

• Huset er kjent som Reimershuset. Rasmus Reimers var baker fra Bergen, flyttet med familien til Etne 1837 og til Haugesund ca. 1850. Reimers kjøpte dette huset av baker S. Berntsen i 1851. Familien bodde i huset i drøye ti år - i 1865 bodde familien i Strandgata, og i 1875 i Sørhauggata. Reimers var baker fram til 1866, da han ble lønnet betjent for Sunnhetskommisjonen, Forlikskommisjonen og Skifteretten. Rasmus Helt Reimers (1801-1884) var gift tre ganger, og hadde tilsammen åtte barn (3+3+2). Datteren Karoline (1835-1934) flyttet til morbroren i Bergen etter at moren døde i 1842. Karoline giftet seg med Bjørnstjerne Bjørnson i 1859.