• Ei gruppe frivillige vil sjå på moglegheiter for å skape eit stort museum på Kvalvik Fort, med inspirasjon frå andre museum som har forvalta og formidla andre verdskrig på ein unik måte, til dømes i Normandie og Narvik.

Kvalvik fort: Dette er et privat initiativ for å bygge en ny turistattraksjon i Kristiansund, nemlig et museum som skal romme utstillinger om krigen, spesielt om Kristiansund og Nordmøre. Krigen var selvsagt spesielt dramatisk for befolkningen i Kristiansund ettersom store deler av byen ble lagt i ruiner, de fleste av byens befolkning måtte flykte og fikk fantastisk hjelp i nabokommunene. Både i byen og andre steder ble det bygget massive forsvarsanlegg av tyskerne. Vi ønsker å bevare kunnskap om det som skjedde.
Fra før har vi Kvalvik fort, som en entusiastisk dugnadsgjeng har satt i stand. Det er derfor naturlig at museet bygges som en utvidelse av dette fortet.

Fv Leslie Bjørklund, NN, Per Arne Westavik. Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Ei gruppe frivillige vil sjå på moglegheiter for å skape eit stort museum på Kvalvik Fort, med inspirasjon frå andre museum som har forvalta og formidla andre verdskrig på ein unik...

1 comment

• Fotografiet stammer fra Tidens Krav, mandag 24. august 1992.