• Skigardoppsetting
Paul Teigen setter opp skigard rundt hytteeiendommen til Svein Lunde Sveinsson på fradelt tomt på Dokkenvollen på Myte. Den gamle seterbua med bu og fjøs i bakgrunnen. Dette er heimstøl til gården Dokken i Børtnesødegårdene. Langstølen er på Nordre Buhovd. Seterdriften på Myte opphørte på 1930-tallet.

Paul Ellefsen Teigen, 1898-1981, var sønn av Ellef Paulsen Teigen, f. Skrio, 1860-1938, og Birgit Sveinsdtr. Teigen, 1862-1951, i Børtnesødegårdene. Paul ble gift i 1923 i Nes kirke med Gunhild Karoline Sevre, 1902–1981. De fikk fire barn hvorav to vokste opp, Bjarne Ragnar og Gunbjørg, g. Mikkelsplass.
Paul var tusenkunstner og gjorde omtrent alt, var grovsmed, urmaker, snekker, murer og rørlegger, om nødvendig, i tillegg var han en mann med stor lokalhistorisk kunnskap. Var det noe med lyset, så var han god å ty til. Skulle det opp en skigard så var han mannen.
I 1923 bygde han og Amund Brenno sagbruk i Børtnesødegårdene. Amund trakk seg ut senere, og Paul fortsatte alene. Det ble starten til «Teigesaga», som mange brukte hver vår når de skulle skjære materialer.
Under siste krigsvinteren var Paul kontaktmann for heimefrontkarene som lå forlagt på Rustadstølen. Han sørget for forsyninger av proviant og annet fra bygda og var et uvurderlig bindeledd. Han var i sannhet en mann heimefrontkarene kunne stole på.
    Photo: Svein Lunde Sveinsson / Hallingdal museum fotosamling

Skigardoppsetting på Myte i Nes