• Lurmaker
Leif Sandanbråten fra Rukkedalen  i ferd med og nevre en lur. Eldste kjendte neverluren ble funnet i Osebergskipet datert til år 850. Neverluren ble mest brukt på stølen. Det ble først og fremst brukt som skremsel mot ulv og bjørn. Samtidig brukte budeia det som lokking på bølingen. Det kunne også brukes som kommunikasjon mellom budeia på stølen og gjesleungene i utmarka. Leif er en av de siste om ikke den siste lurmakeren i dalen. Han lærte lurmaking av sin far Knut, som hadde lært av sin bestefar Steingrim Steingrimsen Sandanbråten.
    Photo: Leif Olav Klype / Hallingdal museum fotosamling

Lurmaker Leif Sandanbråten fra Rukkedalen i ferd med og nevre en lur. Eldste kjendte neverluren ble funnet i Osebergskipet datert til år 850. Neverluren ble mest brukt på stølen. ...