• Fjellområde
Islagt Reinsjøen i pinsen 1962- trekommunedelet mellom Nes, Nore og Flå ligger ved øya lengst syd i vatnet (bak til v. i bildet). Reinsjøfjell til h. i bildet, høyeste toppen 1312 moh. Reinsjøen er kjent som et førsteklasses fiskevatn der det i sin tid er tatt en fisk på hele 9 kilo. Reinsdyrene trives godt i fjellområdene rundt Reinsjøen. Ved vatnet er det funnet en flekkekniv av flint fra yngre steinalder, innlevert til Olsakssamlingen i 1923.
Foto 1962: Svein Lunde Sveinsson. Reinsjøen (1190 m.o.h) i vårløsningen, slik det ofte skjer ved pinsetider. Dette fjellvatnet ligger i skjæringspunktet mellom kommunene Nes, Nore og Uvdal og Flå, med den største delen i Nes og den minste i Flå. Det er i dag privat salg av fiskekort i vatnet.
    Photo: Svein Lunde Sveinsson / Hallingdal museum fotosamling

Fjellområde Islagt Reinsjøen i pinsen 1962- trekommunedelet mellom Nes, Nore og Flå ligger ved øya lengst syd i vatnet (bak til v. i bildet). Reinsjøfjell til h. i bildet, høyeste ...