Fra arkivet etter fotograf Synnøve Brændshøi (f. Løkken i 1916 – d. 2013) som foretok et omfattende katalogiseringsarbeid av foto i hennes private eie. Hun overleverte det meste av samlingen til Akershus Fylkesmuseum rett før Gardermoen flyplass åpnet i 1998. I november 2022 vedtok Museene i Akershus inntak av 1 000 negativer, fotoalbumer og fotoutstyr tidligere eid av Synnøve og senere arvet av hennes datter, Mette Brændshøi Digerud. Arkivet rommer svært mange gode og også mange ypperlige bilder innenfor sjangeren studiofotografi. Halvor Haslerud (f. 1875 - d. 1942) etablerte fotoforretningen Haslerud foto i 1869 på Gardermoen. Synnøve Brændshøi startet i lære hos han i 1932, og overtok forretningen etter hans død i 1942. Hun drev fotoforretningen i Østerrikegata frem til 1964. Hun flyttet deretter virksomheten til et nytt familiehus i nærheten av Gardemoen skole, hvor hun fortsatte å ta fotooppdrag i 20 år til. Ettersom dateringen er noe mangelfull og deres fotografiske praksis overlappet i tiden 1932-1942, er det usikkert i mange tilfeller hvorvidt det er Halvor Haslerud eller Synnøve Brændshøi som har tatt bildet. Begge er derfor kreditert på bildene tatt i denne perioden.