Honningsvåg, Holmbukt. Den finske seilskute "Moshulu" på grunn utenfor "Svanenesset". Fiskehjeller i forgrunnen langs veien. Oktober 1942.
Skipet ble bygd i 1904 i Glasgow på oppdrag av det tyske rederiet G. J. H. Siemers & Co i Hamburg. Den var verdens største seilskip og fikk navnet «Kurt». Skipet hadde en svært beg ...
Skipet ble bygd i 1904 i Glasgow på oppdrag av det tyske rederiet G. J. H. Siemers & Co i Hamburg. Den var verdens største seilskip og fikk navnet «Kurt». Skipet hadde en svært begivenhetsrik historie og mange forskjellige eiere. Skipet ble omdøpt til «Moshulu» i 1917 og fikk i 1935 en finsk eier. 10. april 1940 kom skipet med kornlast fra Australia til Norge. Da skipet var losset ferdig la tyskerne beslag på den. I tiden som fulgte hadde skipet ulike bruksområder og ble slept til flere norske havner. Den gikk flere ganger på grunn, men kunne taues løs. Etter krigen la seilskipet avrigget og uten seil og inventar i flere år i Bogen i Ofoten nær Narvik. I 1948 ble den slept til Bergen og så videre til Sverige til sin eier, hvor den etter hvert ble brukt i Stockholm som ambulerende lagerhus for korn.
-----
Honningsvåg, oktober 1942 - beretning fra den tyske soldaten Fritz Fadranski:
Når han ankom firemastbarken "Moshulu" var allerede seks tyske matroser og to finlendinger fra Åland om bord. Skipet lå i Honningsvåg i Holmbukt ved kullkaia og var fortøyd med fire trosser. Om bord hadde den nye barakkedeler til 16 barakker med bestemmelsesmål Kirkenes havn ved ishavsfronten. Skipet ventet på en slepebåt og to minesveipere.
En dag i oktober utviklet seg været til en mektig snøstorm. Den pisket snøen vannrett over bukta i Honningsvåg og trykte med full styrke mot de over 50 meter høye skipmastene. Innen kort tid la en halv meter snø på dekket. Siden ikke bare skipet var av kaldt stål, men også samtlige dekksbygninger måtte besetningen til stadighet fyre i kullovnen. Etter hvert ble stålveggene innvendig dekket med et flere centimeter tykt islag, og bare to meter rundt ovnen var isfri.
Mens stormen hylte i mastene og ble stadig sterkere, la skipet seg litt over mot le side. Plutselig brak den forreste trossa og suste gjennom lufta. Det førte til at skipet var løst fremme og dreide ut fra kaia. Det mange tonn tunge stokkankeret hang over relingen, men det fantes ingen vinsj ombord til å flytte det. Skipet dreide seg 180 grader og braket langsomt, men sikkert inn mot bergveggen like ved. I lasterommet oppstått en små lekkasje som følge av sammenstøtet. Det var ei flenge på omtrent en halv meter hvor vannet ble presset gjennom. Et tilkalt verkstedsskip tettet neste dag lekkasjen med sement.
Etter at slepebåten "Atlantic" og de to følgebåtene ankom Honningsvåg, kunne seilasen til Kirkenes fortsette.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».