• Lokomotiv . 3 delt EL3.  Jernbanearbeidere ( boks mrk. div. bolaget ).
Det var ikke en vanlig slegge som ble brukt her. Dogghammeren var til å slå en dogg som igjen holder skinna fast til sliperten. Begrepet "slipert" har blitt brukt på Ofotbanen, ellers i landet bruker man sville (dette iflg Agnar Perander som arbeidet på jernbanen). Bildet er tatt på bolaget ovenfor Frydenlundsbrua. På bolaget ble det brukt dogg mens det på Ofotbanen på denne tiden ble brukt underlagsplater og klemmer.
    Photo: Museum Nord (Opphavsrett)

Lokomotiv . 3 delt EL3. Jernbanearbeidere ( boks mrk. div. bolaget ). Det var ikke en vanlig slegge som ble brukt her. Dogghammeren var til å slå en dogg som igjen holder skinna f...