• Nautilus i Tromsø. Sir Georg Hubert Wilkins, polarforsker og flypioner fikk i samarbeid med US Navy ubåten UB Nautilus til disposisjon for en ferd under polisen. Han konstruerte et isbor som ble montert på ubåten for å kunne skaffe luft under isen. Forsøket på å komme inn under polisen mislyktes, men gjorde mange observasjoner som kom til nytte da neste Nautilus, verdens første atomdrevne ubåt krysset polhavet under isen i 1958. UB Nautilus ble senket utenfor Bergen etter forsøket. Wilkins gjennomførte også, sammen med Ben Eielsson, den første flygingen fra Alaska til Svalbard. Dette var i 1928. Wilkins deltok senere på ekspedisjoner til Antarktis, under ledelse av Ellsworth.
    Photo: Sigurd Andreas Rasmussen / Svalbard museum

Nautilus i Tromsø. Sir Georg Hubert Wilkins, polarforsker og flypioner fikk i samarbeid med US Navy ubåten UB Nautilus til disposisjon for en ferd under polisen. Han konstruerte et...