• Bilde etter Alfred Eneberg, tatt før krigen Alfred Eneberg var født i Harstad i 1884. Han var murer og ble gift i Bergen. men han dro til Svaldbard rundt 1920. Og her ble han til han døde i 1946. På Svalbard ble han kalt Krestjan, har vi hørt av andre som jobbet sammen med han. Under krigen dro han til England og vervet seg i marinen. Han kom tilbake til Svalbard etter krigen. I 1946 ble han syk og døde, før han rakk og pensjonere seg. Han hadde planer om å dra tilbake til Norge når han ble pensjonist, skulle bygge seg hus på eiendommen til sønnen Halvard som bodde på Grytøya ved Harstad . Han er gravlagt på Trondenes. I 1931 ordnet Alfred arbeid på Svalbard til sin eldste sønn, Halvard Eneberg , som da var 17 år. Både Alfred og Halvard arbeidet i gruva, men når fyrkammeret trengte vedlikehold, ble Alfred rekvirert til å mure opp nytt fyrkammeret, så fagkompetansen sin fikk han også bruke i sitt virke på Svalbard. Fritida ble brukt til fiske og fangst fra hytta han hadde i Bjørndalen. Denne hytta ga han forresten til Røde kors. Alfred ble skilt fra sin kone i Bergen, men han kom heim til Norge hver sommer og da besøkte han slekt og venner. Halvard fikk også ordnet arbeid til kjæresten sin, Haldis Johanna Johansen, født i 1912. Han møtte henne i Harstad mens han besøkte farens slekt der. Halvard var nok en tøffing, hadde fin og stor motorsykkel og penger i lomma, og var en pen kar. Så Haldis ble med til Svalbard , fikk jobb på kjøkkenet. De forlovet seg, og senere ble det giftermål på Svalbard. Haldis ble i 3 år, 3 måneder og 3 dager på Spitsbergen, pleide hun å si . Da hadde Haldis og Halvard lagt seg opp så mye penger at de kjøpte seg gård på Grytøya . De kjøpte farsgården til Haldis av onkelen hennes. Haldis kom heim til Norge i 1937, Halvard ble ca et år til. Da var deres første datter født, og han la Svalbard bak seg. Men hele livet snakket han om tida på Spitsbergen . Halvard døde i 1979. Haldis var også flink å fortelle fra tida på Spitsbergen . Haldis levde til 2006.
    Photo: Eneberg, Alfred / Svalbard museum

Bilde etter Alfred Eneberg, tatt før krigen Alfred Eneberg var født i Harstad i 1884. Han var murer og ble gift i Bergen. men han dro til Svaldbard rundt 1920. Og her ble han til h...