• Ingrid Pedersen, født Liljegren,1933-2012 var den første kvinnelige pilot over Nordpolen i et enmotors Cessna 205.(1963). Gift med Einar Sverre Pedersen som var flypioner og sjefsnavigator i SAS. Han startet senere Norsk Polar Navigasjon, som blant annet planla flyplass på Kvadehuken. De drev også borevirksomhet på Svalbard. Ingrid Pedersen fløy Cessna Tango Alfa, kjennetegn LN-RTA i flere år på Svalbard,hentet fangstfolk, leverte post osv. Hun fløy også til Hopen. og oppholdt seg mye i Ny-Ålesund. I slutten av 1970-årene fløy hun Dornier mellom Longyearbyen og Svea. Bilde fra Norsk Polarnavigasjons boring på Haketangen 1976. Ingrid sitter i flyet.
    Photo: Angell, Birger / Svalbard museum

Ingrid Pedersen, født Liljegren,1933-2012 var den første kvinnelige pilot over Nordpolen i et enmotors Cessna 205.(1963). Gift med Einar Sverre Pedersen som var flypioner og sjefsn...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits