• Gamle Longyearbyen med fjøset, bakeriet, kirken og formannshuset. Store Norske engasjerte roverspeidere til ryddearbeid i Longyearbyen for første gang 1974. To grupper reiste oppover med 6 personer i hver gruppe, og gruppene overlappet hverandre i løpet av sommeren. Avtalen gikk ut på at reise, kost og losji ble dekket av Store Norske, det skulle arbeides i 4 uker med kr.20 som lommepenger til hver per dag, og de skulle få en uke ferie på slutten av oppholdet til turaktivitet. Som turglade og noe spenningssøkende ungdommer var dette sett på som et utrolig flott tilbud og ble meget populært. Store Norske engasjerte roverspeidere til slikt ryddeprosjektet fikk Store Norske fra det nyetablerte Miljødepartementet som sommeren 1973 engasjerte roverspeidere til oppryddningsarbeid etter gruvedriften i den gang meget tynt bebodde og noe forfalne Ny-Ålesund. At ryddeprosjektets ide fortsatt lever viser Sysselmannsetatens årlige ryddetokt langs Svalbards strender, og interessen for å være med er stor.
    Photo: Skaare, Pål;Halden, Gunnar / Svalbard museum

Gamle Longyearbyen med fjøset, bakeriet, kirken og formannshuset. Store Norske engasjerte roverspeidere til ryddearbeid i Longyearbyen for første gang 1974. To grupper reiste oppov...