• Hansine og hennes sønn Peder Åsmund. Ny-London. Bildet fra samling etter Peder Pedersen Ullsfjording og Hansine Hansen.  De hadde overvintret i Ny-Ålesund og på Bjørnøya. Siden 1929 ble hun med ham til Camp Mansfield på Blomstrandhalvøya i Kongsfjorden. De giftet seg i Ny-Ålesund i 1930. Peder virket som vaktmann på marmoranlegget og drev fangst. Hansine var husmor og medhjelper. I 1930 fødte hun sønnen Peder Åsmund med manne som jordmor. Han er kanskje den nordligste fødte nordmann i historien.
    Photo: Ukjent fotograf / Svalbard museum

Hansine og hennes sønn Peder Åsmund. Ny-London. Bildet fra samling etter Peder Pedersen Ullsfjording og Hansine Hansen. De hadde overvintret i Ny-Ålesund og på Bjørnøya. Siden 192...