• Skip og båter ved kaien . Fra avfotografert album.   Bilder avfotografert etter et album som tilhørte Arthur Engen. Han var på Svalbard på 30-tallet og jobbet som formann i gruvene i 3 sesonger. Kona het Mette Sofie Ingerbertine Engen. Han hadde med seg båt opp, og skal ved et tilfelle ha bistått et russisk fartøy som hadde satt seg fast i isen. Som takk fikk han et fotoapparat. Engen flyttet senere til Nore i Uvdal der han ble formann under Tunhovd-utbygginga. Han var også med i motstandsbevegelsen i Nore. I 1944 ble han arrestert og ført til Gestapos hovedkvarter der han tok sitt eget liv. Det står en minnestøtte over Arthur Engen ved dammen i Rødberg.
    Photo: Arthur Engen / Svalbard museum (Eier/giver må kontaktes før komersiell bruk)

Skip og båter ved kaien . Fra avfotografert album. Bilder avfotografert etter et album som tilhørte Arthur Engen. Han var på Svalbard på 30-tallet og jobbet som formann i gruvene...