• Portrettfoto av et samisk par som kom til Romsdals amts byer for å selge sine reinsdyr i årene 1870 til 1880. Begge er kledt i hverdagsklær. Mannen ser ut til å holde en bibel eller en salmebok i hånden, mens hun står med et skjal over skuldrene. Selgeren kunne fortelle at ";de reiste rundt i mørebyene i 1880 årene, og stod på Skoleplana (nå Kongens plass) og solgte reinsdyrkjøtt. De kom hver vår, og ble godt kjent både med barn og voksne i byen. Min mor stod på bakerbutikk i Torvgata (Petersens bakeri) og fikk dette bildet av mannen på bildet ";Torkel"; og madamen. Mor var en venn av dette hyggelige ekteparet. Hun var datter av en Svendsen på Meløya."; Fotograf er E. Birkeland, Molde, i årene 1870 til 1880.
    Photo: Nordmørsmusea

Portrettfoto av et samisk par som kom til Romsdals amts byer for å selge sine reinsdyr i årene 1870 til 1880. Begge er kledt i hverdagsklær. Mannen ser ut til å holde en bibel elle...