Fra påstikkingslensa ved kraftverksdammen i Solbergfoss i Østfold (Nedre Glomma). Fotografiet er tatt fra en av lensearmene, ei stivlense med gangbane av bord. Her ser vi tre menn...
Kraftstasjonen på Kykkelsrud i Askim, som begynte å levere elektrisk energi fra 1903 hadde blant annet Kristiania (Oslo) kommune og A/S Holmenkollbanen som kunder. Også Samuel Eyd ...
Kraftstasjonen på Kykkelsrud i Askim, som begynte å levere elektrisk energi fra 1903 hadde blant annet Kristiania (Oslo) kommune og A/S Holmenkollbanen som kunder. Også Samuel Eyde, som på denne tida begynte å prosjektere en kraftstasjon ved Vamma, så for seg hovedstaden som avtaker for energien fra det planlagte anlegget. Etter hvert fikk Kristiania kommune tilbud om å overta begge de nevnte kraftstasjonene på økonomiske vilkår som i ettertid kan synes å ha vært rimelige. Kommunen sa imidlertid nei takk til dette tilbudet. I stedet vedtok politikerne i hovedstaden å kjøpe fallrettighetene fra Vittenberg til Halfredsfoss i Nedre Glomma, en strekning der det var et fall på cirka 5 meter. I 1906 sikret de seg Solbergfossen også. I forståelse med staten, som eide den ovenforliggende, cirka 10 meter høye Mørkfossen, kunne de dermed starte forberedelsene til bygging av en kraftverksdam øverst i Solbergfossen, det såkalte «Mørkfoss-Solbergfoss-anlegget». Det praktiske utbyggingsarbeidet begynte imidlertid ikke før i 1917. At planleggingsarbeidet tok hele ti år hadde blant annet sammenheng med at anlegget var svært stort, og at det derfor ble bygd en modell i målestokk 1:25 i Nordmarka for å teste ulike ideer. Når byggearbeidene først kom i gang sysselsatte de hele 800 mann, til tross for at ingeniørene som ledet prosjektet brukte de mest moderne metodene de kjente til. Sjølve kraftstasjonen var tegnet av en av tidas store arkitekter, Bredo Greve (1871-1931), som også har gitt form til Norges tekniske høgskole (NTNU) i Trondheim, Handelshøgskolen i Bergen, Norges veterinærhøgskole i Oslo og Kunstindustrimuseet samme sted. Kraftstasjonen ved Solbergfoss ble satt i drift i 1924 med sju turbiner, som seinere er supplert med ytterligere seks. I 1979 ble det utarbeidet planer for nok en kraftstasjon ved Solbergfoss. Denne gangen ble anlegget sprengt inn i fjellet. Solbergfoss II ble ferdig i 1985, det året fløtinga i vassdraget ble avviklet. Denne kraftstasjonen inneholder en kaplanturbin med omtrent samme kapasitet som de 13 francisturbinene i den gamle stasjonen til sammen. I et gjennomsnittsår produserer Solbergfoss-stasjonene 900 millioner kWh elektrisk energi. Dette var nok til 45 000 strømfyrte eneboliger, og utgjorde cirka 1 prosent av den norske produksjonen av hydroelektrisk strøm.
Kraftverket ved Solbergfoss ble bygd i perioden 1917-1924. Etter at utbygginga av Vamma-fossen noe lengre nede i vassdraget (1911-1915) hadde påført Fredrikstad Tømmerdirektion mange fløtingstekniske problemer, var representantene for denne virksomheten svært opptatte av å hevde de rettighetene Vassdragsloven gav dem da det neste store utbyggingsprosjektet kom. Fredrikstad Tømmerdirektions advokat påpekte at loven påbød grunneiere som ville foreta oppdemning eller avstenging av vannets frie løp å sørge for å bygge og vedlikeholde en passasje for fløtingsvirket som var tilfredsstillende for fløtingsaktørene. Tømmerdirektionens advokat mente at organisasjonen kunne stanse hele utbyggingsprosjektet dersom den ikke ble tilbudt en fløtingsteknisk løsning hans part kunne si seg fornøyd med. Det skulle snart vise seg at Markfoss-Solbergfosskraftverkets advokat kom til å argumentere for at eierskap til fallrettigheter måtte gis fortrinn framfor den allemannsretten Tømmerdireksjonen baserte seg på. Dette var egentlig ingen «rett» hevdet juristen, snarere en «frihet». «De i ferdsel og fløtning interesserte må finne sig i at der ved en vasdragseiers foranstaltning opstår «hinder» for deres bedrift, når denne hinder ikke er større enn nødvendig», ble det sagt. Hva som i denne sammenhengen var «nødvendig» var det naturligvis mulig å mene mangt om. Her lå det med andre ord an til en vanskelig interessekonflikt.
Utbyggerne – Oslo kommune og Staten – hadde prosjektert en stor gravitasjonsdam i betong med granittforblending på vannsida. Damkrona skulle bygges med tre overløpsåpninger. Utbyggerne så for seg at tømmeret skulle ledes mot det midterste av disse ved hjelp av ei V-formet lense på kraftverksdammen. Ingeniørene i Fredrikstad Tømmerdirektion var svært skeptiske til denne løsningen av flere årsaker. De så med bekymring at det var prosjektert bredere overløp med lavere terskelhøyder på hver side av det som var tenkt som tømmerløpet, noe som kunne svekke effekten av den tenkte lenseløsningen. Fløtingsledelsen undret seg også over hvordan påstikkingsarbeidet skulle organiseres. Det kunne bli vanskelig å rekruttere folk som var villige til å arbeide på ei lense som endte i et 18-20 meter høyt fossefall med strid strøm. Fløtingsadministrasjonen regnet også med at det var tvilsomt om Riksforsikringsanstalten – forløperen for Rikstrygdeverket – ville akseptere en slik arbeidsplass. De var også bekymret for den medfarten tømmeret kunne få etter å ha passert dammen via et bratt skråplan ville falle ned i et forholdsvis trangt elveparti der stokkene kunne bli gående i strømvirvler eller stuves inn i bakevjer med påfølgende overflateslitasje som gjorde det umulig å finne igjen øksemerkene som skulle identifisere kjøperne. Utbyggerne må ha forstått grunnlaget for skepsisen, og de kom etter hvert med et alternativ: En tømmerrenne som skulle gå på Spydebergsida av damanlegget, dels innsprengt i berget, dels i åpent lende, før den førte tømmeret tilbake til elveløpet lengre nede. Ledelsen i Fredrikstad Tømmerdirektion aksepterte ikke umiddelbart denne løsningen heller. Saken ble forsøkt løst via teknisk-juridiske skjønn som prøvde å balansere interessene til Mørkfoss-Solbergfossanlegget og Fredrikstad Tømmerdirektion. Det var ikke så enkelt. Også blant skjønnsmennene var oppfatningene divergerende, og partene i saken anket den stadig videre oppover til høyere instanser. Mens disse prosessene pågikk valgte kraftverkseierne å bygge den prosjekterte fløtingsrenna som skulle lede tømmeret ved siden av dammen, og fra 1924 måtte Fredrikstad tømmerdireksjon føre tømmeret gjennom denne. Det viste seg at fløtingsvirket kom seg vel forbi kraftverksdammen, men det kostet penger. For å få stokkene effektivt gjennom renna uten opphoping ved inntakslensa måtte Fredrikstad tømmerdirektion bemanne anlegget med et arbeidslag for 15 mann, fordelt på tre skift. Den manuelle innsatsen i tømmerfløtinga i denne delen av elva måtte økes fra gjennomsnittlig 8 800 til om lag 12 000 arbeidstimer per sesong. Fredrikstad Tømmerdirektion investerte i et par pumpeaggregater – digre propeller som skulle drive tømmeret innover i lensa mot inntaket til renna – for å krympe behovet for manuell innsats noe. Men helst ville de ha utvidet tømmerrenna og tilført den mer vann, slik at det oppsto et drag i kraftverksdammen som trakk tømmeret mot inntaket. Men vannet var verdifullt for kraftselskapet. På dette tidspunktet hadde skjønnssaken nådd høyesterett. Denne øverste rettsinstansen fastslo at Mørkfoss-Solbergfossanlegget skulle utbetale 150 000 kroner – på dette tidspunktet et svært høyt beløp – til Fredrikstad Tømmerdirektion, slik at fløtingsorganisasjonen sjøl kunne finansiere de forbedringene de ønsket å gjøre ved renneanlegget. Men for ettertida skulle vedlikeholdsansvaret ligge hos Tømmerdirektionen. Høyesterett satte også ei grense for hvor mye vann som skulle kunne slippes gjennom tømmerrenna – maksimum 15 kubikkmeter i sekundet. Videre ble kraftselskapet forpliktet til å levere gratis elektrisk strøm til Tømmerdirektionens virksomhet ved renna i driftsperioden, som kunne strekke seg fra april til november. Dette kom vel med, ettersom påstikkinga fra inntakslensa pågikk døgnkontinuerlig, og følgelig var avhengig av kraftig belysning. Dermed var premissene for fløtinga forbi kraftverket ved Solbergfossen endelig lagt.
I 1984, 60 år etter at tømmerrenna ved Solbergfoss ble tatt i bruk, meldte Borregaard Industries Limited, at de påfølgende sesong ville avslutte bruken av Glomma som transportåre for tømmer. Etter avviklinga av fløtingsaktiviteten måtte Glomma fellesfløtingsforening rydde opp etter virksomheten i vassdraget. I 1986 kunne denne organisasjonen melde følgende: «Fløtingsinnretningene ved Solbergfoss og Vamma kraftstasjoner er fjernet i teknisk og økonomisk samarbeide mellom interessentene. De øvrige forbifløtingsanlegg er kraftverkenes eiendom.»
I 1919 skal stortingsmann Wilhelm Blakstad (1863-1936), som når han ikke var Høyre-representant på Stortinget var direktør i Fredrikstad tømmerdireksjon, ha foreslått en felles tømmertunnel for flere av kraftverksanleggene i Nedre Glomma. Avisa «Tusbergeren» (26. august 1919) refererte dette slik:
«En tømmertunnel fra Øieren til Glomma ved Vamma.
Efter hvad «Fredrikstad Blad» meddeler har stortingsmand direktør Blakstad fremsat forslag om anlæg av en tømmertunnel, som skal gaa gjennem fjeldet fra Øieren og helt ned til Glommegn nedenfor Vamma. Man vil saaledes undgaa de store kraftanlæg ved Mørkfos, Solbergfos,Kykkelsrud og Vamma. Tunellen vil munde ut bare 5 km. nordenfor Nes lænse. Der er allerede foretat arbeider i marken. Arbeidstiden vil bli 4 aar og der vil antagelig gaa med adskillige millioner. Man vil kunne indspare mange penge og undgaa tap av tømmer og bruke langt mindre vand, end man nu gjør.»
Blakstads ambisiøse forslag ble ikke realisert. Den 20. november 1920 rapporterte avisa Smaaleenes Social-Demokrat følgende om arbeidet med Solbergfosstunnelen:
«Planerne om tømmertunellen Øieren-Vamma gaat istaa.
Solbergfostunnellen skal ta optil 8 millioner stokker om aaret.
Mørkfos-Solbergfossanlægget har i disse dage sat i gang arbeidet med den store tømmertunel, som av hensyn til fløtningen i Glommen skal føres forbi Solbergfossanlægget har paa henvendelse beredvillig git endel oplysninger om dette arbeide, som jo i længere tid har været paa tale, skriver «Folkets Røst».
Anlægget av tømmertunellen er i overensstemmelse med vasdragsskjønnet for halvandet aar siden. Naar ikke arbeidet er igangsat før er det fordi der fremkom en plan om at anlægge en stor tømmertunel fra Øieren til Vamma, for derved at komme forbi alle anlæggene paa denne strækning av Glommen. Denne plan er imidlertid opgit, idet man ikke kunne enes om hvorledes utgifterne skulde fordeles mellem de interesserte parter. Man har derfor nu maattet gaa til at utføre det enkelte projekt, som vasdragsskjønnet traf bestemmelse om.
Tømmertunellen forbi Solbergfossen blir omkring 700 meter lang, avvekslende tunel, kanal og skjæring. Den maaler 9 kvadratmeter bredde og høide. Ved tunellens indtak skal der lægges lænser, som skal lede tømmeret ind i renden. Tunnelen kan lukkes ved et lukeanlæg, og tilførselen skjer ved en konisk jernskuffe av 20 meters længde, bygget paa en ponton. Tømmeret maa dog stakes ind ved haandkraft og der maa adskillig arbeidskraft til. Inde i tunellen bygges der en trærende. Den skal være færdig samtidig med Solbergfossanlægget, antagelig vaaren 1922, og omkostningerne anskaaes til noget over 800 000 kroner.
Som bekjendt har Kristiania kommune ogsaa projekteret utbygning av Fossumfossen i Glommen. Her med der i tilfælde anlægges en lignede tunel. Nogenlunde samme arrangement har man ved Vamma. Ved Kykkelsrud derimot foregaar fløtningen over dammen. Der er altsaa fire steder paa strækningen fra Øieren til Vamma, hvor fløtningen vanskeliggjøres av anlæggene. Det mest praktiske vilde været at ha fulgt planen om en tunet langs hele denne strækningen av elven. Men den er altsaa, som nævnt opgit.»
Også andre aviser formidlet liknende budskap. Hedemarkens Amtstidende (23. november 1920) formulerte det slik:
«Tømmertunnellen forbi Solbergfoss.
Mørkfoss-Solbergfossanlægget har i disse dage sat i gang arbeidet med den store tømmertunnel, som av hensyn til fløtningen i Glommen skal føres forbi Solbergfosanlægget. Overingeniør Solberg ved Mørkfos-Solbergfosanlægget har paa henvendelse beredvillig git en del oplysninger om dette arbeide, som jo længere tid har været paa tale, fortæller Tidens Tegn.
Anlægget av tømmertunnellen er i overensstemmelse med vasdragsskjønnet for halvandet år siden. Naar ikke arbeidet er igangsat før, er det fordi der fremkom en plan om at anlægge en stor tømmertunnel fra Øieren til Vamma, for derved at komme forbi alle anlæggene paa denne strækning av Glommen. Denne plan er imidlertid opgit, idet man ikke kunde enes om, hvorledes utgifterne skulde fordeles mellem de interesserte parter. Man har derfor nu maattet gaa til at utføre det enklere projekt som vasdragsskjønnet traf bestemmelse om. Tømmertunnellen fordi Solbergfossen blir omkring 700 meter lang, avvekslende tunnel, kanal og skjæring. Den maaler 9 kvadratmeter bredde og høide. Ved tunnellens indtak skal der anlægges lænser, som skal lede tømmeret ind i renden. Tunnelen kan lukkes ved et lukeanlæg, og tilførselen sker ved en konisk jernskuffe av 20 meters længde bygget paa ponton. Tømmeret maa dog stakes ind ved haandkraft, og der maa adskillige arbeidsfolk til. Inde i tunnelen bygges der en trærende. Tunnelen vil kunne føre optil 7-8 millioner stokker om aaret, eller med andre ord den maksimale tømmermængde som kan fløtes i Glommen. Den skal være færdig samtidig med Solbergfosanlægget, antagelig vaaren 1922, og omkostningerne anslaaes til noget over 800 000 kroner.»
Fra påstikkingslensa ved kraftverksdammen i Solbergfoss i Østfold (Nedre Glomma). Fotografiet er tatt fra en av lensearmene, ei stivlense med gangbane av bord. Her ser vi tre menn i arbeid, to som sto på den samme gangbanen som fotografen med langskaftete fløterhaker. Tredjemann sto med en vaierkveil i handa på tømmeret som fløt innover mot tømmerrenna, der fløtingsvirket skulle passere kraftverket uskadd med minst mulig forbruk av vann. Tømmeret fra bygdene langs den øvre delen av Glommavassdraget ble «moset» ved Fetsund lenser i nordenden av innsjøen Øyeren. Mosene ble samlet i digre slep som ble trukket sørover innsjøen til Sleppetangen i Spydeberg, der Nedre Glommas renner ut av Øyeren. Her ble slepene ankret opp, og som oftest ble all vaier, både den som holdt slepene sammen i lengde- og bredderetning og «grimene» rundt de enkelte mosene løsnet og buntet, slik at de kunne buntes og sendes tilbake til Fetsund for gjenbruk i nye slep. På denne måten ble tømmeret vanligvis sluppet løst (frittflytende enkeltstokker) som fikk drive med strømmen nedover. Når det blåste vestavind innebar imidlertid oppløsning av mosene ved Sleppetangen en fare for at enkeltstokker drev tilbake mot innsjøen, der det ville bli en arbeidskrevende prosess å sanke dem sammen og få dem tilbake til elveløpet. Under slike værforhold valgte man derfor ofte å la mosene gå hele fra Sleppetangen og Mørkfoss øverst i elveløpet ned mot Solbergfoss. Der måtte «grimene» tas av mosene, for det var ikke plass til hele moser i tømmerrenna forbi kraftverksdammen, verken her eller ved de nedenforliggende kraftverkene Kykkelsrud og Vamma. Dette ser ut til å ha være moset tømmer der «grima» er løsnet like framfor innløpet i renna.
Denne renna ble bygd av selskapet som i perioden 1917-1924 fikk reist Mørkfoss-Solbergfoss kraftstasjon. Den var om lag 700 meter lang, hvorav de 400 øverste gikk i fjelltunnel med et fall på 1:60 og hvor strømhastigheten i vannet på rennebotnen skulle være 6-7 meter i sekundet. Lengre nede gikk tømmerrenna i friluft, og på den aller nederste strekningen (120 meter) var fallet 1:10. Der ble strømhastigheten kalkulert til 10 meter i sekundet. Vannet var en viktig ressurs for kraftselskapet som produserte elektrisk energi ved Solbergfossen. Fløterne hadde derfor ikke lov å bruke mer enn 15 kubikkmeter i sekundet i tømmerrenna. Den kunne ta 12 000 tømmerstokker i timen om den ble matet effektivt. Se ellers fanen «opplysninger».
Dette fotografiet er fra samlinga etter Glomma fellesfløtingsforening og forløperne, Christiania Tømmerdirektion (Øvre Glommens fællesfløtningsforening) og Fredrikstad Tømmerdirektion (Nedre Glommens fællesfløtningsforening). Da det ble klart at det gikk mot avvikling av fløtinga i Glommavassdraget i midten av 1980-åra initierte Norsk Skogbruksmuseum noe som ble kalt «Prosjekt Glomma». Historikeren Øivind Vestheim og fotografen OT Ljøstad fulgte fløtinga i vassdraget med kamera de siste to fløtingssesongene, mens museumsdirektør Tore Fossum samarbeidet med administrasjonen og styret i Glomma fellesfløting om best mulig ivaretakelse av levningene etter den viktige aktiviteten fløtinga hadde vært. En del installasjoner i vassdrag måtte imidlertid fjernes, slik vassdragslovgivningen forutsatte. Mange husvære ble overdratt til grunneiere for en rimelig pris, og noe ble overlatt til aktører som ville drive formidling av vassdrags- og fløtingshistorie. Arkivene etter virksomheten ble overdratt til Riksarkivet, som valgte å la det bli liggende i en av kontorbygningene ved Fetsund lenser. Ordning av dette materialet ble påbegynt under ledelse av Øivind Vestheim. Etter at det ble etablert et museum ved Fetsund lenser i 1990 har personale derfra hatt det daglige forvaltningsansvaret for arkivet etter Glomma fellesfløtingsforening. Fotomaterialet etter organisasjonen ble i forbindelse med avviklinga av fløtinga overlatt til Norsk Skogbruksmuseum. Det besto av 72 album, samt en del «løse» kopier og negativer. OT Ljøstad reproduserte størstedelen av motivene ved hjelp av mellomformatkamera med negativ svart-hvitt-film. Materialet ble også enkelt registrert, i første omgang med stikkord (ofte stedsnavn og opptaksdatoer) som var skrevet inn i albumene. Skanning og fyldigere registrering tas innimellom andre oppgaver, og ettersom samlinga er stor, vil det ta lang tid før dette arbeidet er fullført.
Other informationJohs. Johannesen ble født i Oslo 16. mai 1877. Han tok artium i 1895, og tre år seinere ble han uteksaminert som bygningsingeniør fra Kristiania tekniske skole. Deretter var han ansatt ved Gleim og Eyde i Lübeck, seinere ved Eydes ingeniørkontor i Kristiania. I perioden 1900-01 studerte han ved den tekniske høgskolen i Dresden. I 1902 ble han fløtingsinspektør i Glomma-vassdraget, og fire år seinere ble han utnevnt til direktør i Christiania Tømmerdirektion, seinere kalt Glomma Fellesfløtingsforening. Denne stillingen hadde han fram til våren 1948, da han nådde aldersgrensen. Johannesen var ofte medlem av ulike tekniske kommisjoner, både i og utenfor fløtingsvesenet. Han skal blant annet ha høstet anerkjennelse for den innsatsen han gjorde i grenseforhandlinger med Russland. Johannesen var medlem av hovedstyret i Norsk Ingeniørforening fra 1925 til 1933, og i de tre siste åra av denne perioden var han styreleder med tittelen "president". Johs. Johannesen var æresmedlem i Finlan
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».