• Anna gruve.
Brakke I var ferdig bygget i 1890. Det var en brakke, nokså lik brakke II og brakke III som var 3 av de 4 brakkene som ble bygget lengre nord oppe på høyfjellet i det samme året. Brakke I sto urørt til i 1960-årene da noen gutter fra Jakobsbakken satte fyr på det som kunne brenne i denne brakken. Brakke II (også bygget i 1890) ble senere revet for å gi plass foran gruva på Jakobsbakken. (Bare trappehellen til den brakka er i dag tilbake.) Brakke III gikk i luften da en ungdom som arbeidet i daganlegget Helsingborg gruve, drevet i 1908/09 skulle tine noe frosset dynamitt. Han forsøkte å gjøre det på ovnen i kjøkkenet med det resultat at det hele eksploderte. Trevirket i brakka ble stort sett bare pinneved og ungdommen ble så mye skadet at han døde senere samme dag. I dag står den oppmurte 1. etasje av denne bygningen tilbake ved det benevnte stedet ”III a” mellom Jakobsbakken og Sagmo. Foto Ukjent.
    Photo: Nordlandsmuseet

Anna gruve. Brakke I var ferdig bygget i 1890. Det var en brakke, nokså lik brakke II og brakke III som var 3 av de 4 brakkene som ble bygget lengre nord oppe på høyfjellet i det ...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits