• Jakobsbakken.
Fra Kooperativets filial med utsyn ned til ”Negerbyen” som var slengnavnet på husene nede ved Vaffelkak´tjønna. Den kibben som er ved enden av plattingen ble benyttet til å frakte varer fra taubanestasjonen ned til ”Filialen”. Foto Ukebladet AKTUELL A/S.

(I etterkrigstiden, fra ultimo 1940-årene ble denne kibben også benyttet til transport av påskeproviant. Folk som hadde hyttene sine i områdene Kjelvann, Saaki og Risedalen begynte da å levere påskeprovianten sin på taubanestasjonen i Charlotte. Derfra ble det innleverte sendt med taubanen til Jakobsbakken. Der oppe på taubanestasjonen ble varene omlastet og sendt ned til ”Filialen”. Der ble varene satt utover på sneen til avhenting utover ettermiddag og kveld. Det var utrolig hvor mye som ble sendt opp til de enkelte på denne måten. Plassen foran Filialen var dekket av esker, kasser og sekker når skiftet var slutt. Og skiftet var ikke slutt før siste kolli fra Charlotte var kommet frem. Da var det jo slutt på den tiden da alt skulle bæres på rygg opp de bratte bakkene opp fra Langvannet, enten det var Langskavelen, Rydningen, Ka´l Abraham eller Kildabakken frem til hytta. Kanskje tok man da med mer enn det man gjorde tidligere? Selskapet så på dette stilltiende og Bakkenfolket som var ansatt på taubanen de sleit.)
    Photo: Nordlandsmuseet

Jakobsbakken. Fra Kooperativets filial med utsyn ned til ”Negerbyen” som var slengnavnet på husene nede ved Vaffelkak´tjønna. Den kibben som er ved enden av plattingen ble benytte...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits