• Brakkeliv.
Foto Ukjent.

Utenom arbeidstiden tilbrakte sansynligvis den enkelte mye tid i senga. På brakka var det nok et kjøkken i hver etasje dersom det hadde flere etasjer hvor maten ble tilberedt og spist. Middagen ordnet som regel ei kokke, tørrmaten hadde den enkelte selv. Så var det rommet der sengene sto. I de første årene var det to mann i hver seng, men ikke samtidig. Når den ene var på arbeid så hadde den andre senga til hvile og søvn. Det var kanskje et bord og noen krakker foran et vindu, kanskje ei hylle på en vegg. Skap har jeg ikke hørt om, kanskje var det bare en kasse med lokk og lås til det rent personlige. Slik gikk uka på tamp. Var du fra bygda og kunne reise hjem i helga så gjorde du det om du hadde penger. Da gikk du kanskje ned til Sulis, gikk langs vannet til Fagerli og tok båten til Hellarmo. Da var du på reise. Var det vinter og du hadde ski da gikk du kanskje direkte til Jordbru, Østerkløft eller skulle du til Røsvik eller Megården? Eller kanskje du ikke hadde ski, men måtte dra likevel. Ville vi gjort det i dag?

Etter hvert ble det bedre, men ble det noen gang bra nok?
    Photo: Nordlandsmuseet

Brakkeliv. Foto Ukjent. Utenom arbeidstiden tilbrakte sansynligvis den enkelte mye tid i senga. På brakka var det nok et kjøkken i hver etasje dersom det hadde flere etasjer hvor...