• Hankabakken.
Overbygget til loddsjakta bygget i 1900 og taubanestasjonen i midten. Til venstre smie og transformatorstasjon og til høyre bolighusene. (Denne ”loddsjakta” var den lengste, vertikale sjakt for gruvedrift som var drevet ned fra dagen til malmførende leier ved gruvene i Sulitjelma noen gang. Dette arbeidet ble igangsatt i 1904. Fra først av ble det benyttet en heis drevet av damp inntil det kom elektrisitet opp til høyfjellet. Det fantes nok også andre loddsjakter/synker ved gruveanlegget, men det var ”lagerkasser”/eller siloer som var drevet fra et nivå til et annet og personheisen i Råmalmsentralen. Den sistnevnte var ca 35 meter fra bunn til topp.) På dette bildet ses det at brua fra sjakthuset til stollforebygningen nå er revet og at den nye taubanen bort til Ny – Sulitjelmabanen er bygget. Denne sjakta ble påbegynt drevet før elektrisitet ble ført opp til Hankbakken.

Foto Ukjent.
    Photo: Nordlandsmuseet

Hankabakken. Overbygget til loddsjakta bygget i 1900 og taubanestasjonen i midten. Til venstre smie og transformatorstasjon og til høyre bolighusene. (Denne ”loddsjakta” var den l...